Autor: Pavel Skoták, 23. 04. 2007 (12139x shlédnuto)
Poznámky ze semináře od John Le Blanc volně přeložil Pavel Skoták (1st Czech Freefly School)
Moderní padáky vyžadují od skokanů mnohem více dovednosti než padáky klasické. Zde je přehled bodů a faktů, na které by jste si měli dát pozor, pokud chcete skákat a létat bez zbytečného rizika.
1. Naučte se techniky konzervativního přiblížení
Dobře naplánované přiblížení vám usnadní dosažení dobrého přistání. Naopak většina špatných přistání přichází po špatném přiblížení. Z toho plyne, že naučení se různých přibližovacích technik je první krok na cestě k bezpečnému přistávání.
a) Řiďte vrchlík pomocí plynulých pohybů řídících šňůr. Při letu po větru, bokem a při závěrečném přiblížení řiďte padák pomocí minimálních zásahů do řízení. To pomůže ostatním skokanům předvídat váš let. Vrchlík také poletí efektivněji a bude stabilnější v turbulenci.
b) Pokud jste už spokojení se svými klasickými přistáními, experimentujte s přiblížením v různých rychlostech. Schopnost přistát s menším vyplaváním po podrovnání (skoro bez "swoopu") vám pomůže při přistáních do stísněných prostor. To ovšem vyžaduje pomalejší přiblížení. Pokud jste ale příliš pomalí, tak bude vaše přistání tvrdé!!! Přistát měkce po pomalém přiblížení je docela těžké a vyžaduje šikovné ruce. Proto je důležité natrénovat si to na volné ploše.
c) Naučte se, s jakým nejpomalejším přiblížením dokážete ještě rozumně přistát. Dobře přistát po pomalém přiblížení vyžaduje značný trénink v technice podrovnávání padáku. Rychlost při které ještě můžete bezpečně přistát záleží na plošném zatížení padáku, designu padáku a na tom jak máte citlivé ruce. Bezpečně přistát při pomalé rychlosti vyžaduje hodně tréninku, ale pokud to umíte, tak máte více možností jak přistávat a hodně to přispěje k vaší bezpečnosti.
d) I když jste konzervativní piloti, tak se naučte přistávat z rovného přiblížení za pomocí malého narychlení padáku stažením předních volných konců.Nejdříve se přesvědčete, že je váš padák v tomto režimu stabilní. I malé stažení volných konců v rozsahu 3-9 cm bude znamenat značnou změnu v rychlosti přiblížení a přistání. Když se naučíte přistávat při vyšší rychlosti přiblížení, tak budete lépe připravení na neočekávané případy, kdy budete například muset zatraceně radikálně uhýbat jiným padákům těsně nad zemí.
e) Pokud jste agresivní pilot a máte rádi SWOOPY, tak je pro vás velmi důležité naučit se rovné přiblížení při různých rychlostech.Jednoho dne budete muset přistát pomalu a budete to muset umět dobře. Hodně lidem ani nedochází jak pomalu mohou letět a pořád ještě bezpečně přistát. Je lepší si to nacvičit v dobrých podmínkách a být tak připraven na nejhorší. Většina nových padáků je, při správné technice, schopna přistání z rovného náletu a to i při vysokých plošných zatíženích. Pokud to nedokážete, tak pravděpodobně potřebujete zapracovat na vaší přistávací technice.
2. Učení se přiblížení ve vysokých rychlostech
a) Naučte se, kdy se nepokoušet o přiblížení ve vysoké rychlosti!!!!! Jsou podmínky, kdy není bezpečné se pokoušet o přiblížení ve vysoké rychlosti. Je to například z důvodu velkého množství padáků ve vzduchu, když jste naštvaní nebo unavení, pokud jste zklamaní z vašeho výkonu ve vzduchu, pokud jsou nepříznivé meteorologické podmínky atd. Dbejte na to, aby jste nikdy nepřestali být opatrní a obezřetní. Zaswoopovat si můžete při dalším skoku, až se podmínky zlepší. To ale jen tehdy, pokud přežijete skok předcházející!
b) Ověřte si, zda váš padák snese techniky přistání, které chcete praktikovat. Některé padáky mají neobvyklé letové charakteristiky a může to zabrat tisíce skoků, než jim plně porozumíte. Podák a jeho letové zvláštnosti zkoušejte vysoko a stranou ostatních padáků. Při používání některých technik se mohou některé padáky chovat nestabilně a nepředvídatelně!
c) Před pokusy o přiblížení ze zatáček zkoušejte přiblížení a podrovnávání z rovného náletu tak dlouho, až budete schopni docílit nejdelšího možného swoopu.Hodně lidí přechází k agresivním přiblížení ze zatáček moc brzy bez toho, aby dostatečně dlouho pracovali na vylepšení jejich přistávací techniky. Hodně skokanů pak reaguje pozdě na měnící se podmínky a potom musí provádět hrubé zásahy do řízení padáku. Díky tomu se redukuje účinnost padáku a následně i vzdálenost swoopu. Také to ukazuje, že skokan je za hranicemi bezpečnosti.
d) Pokud provádíte přiblížení se zatáček, tak si zkuste vytvořit různé ovládácí techniky pro řízení rychlosti klesání v poměru ku rychlosti otáčení.V průběhu mnoha skoků si zjistěte, jak moc dokážete měnit rychlost klesání v zatáčce pomocí různých způsobů řízení. V průběhu těchto experimentů zjistíte, že některé techniky umožňují extrémní ztrátu výšky i při mírném stupni otáčení (příklad: příkrá spirála za přední volný konec). V průběhu těchto experimentů taktéž zjistíte, že některé techniky umožňují malou ztrátu výšky i při velkém stupni otáčení (příklad: řezaná zatáčka za řídící šňůru).
e) Když se připravujete na přiblížení ze zatáčky, tak se pokuste dostat do té pozice, aby jste mohli provést zatáčku s velkou ztrátou výšky a přitom s malou rychlostí otáčení. Pokud jste si jisti, že jste se nachystali dostatečně vysoko, tak začněte zatáčku s pomalým otáčením, ale velkou ztrátou výšky. Vždy buďte ale připraveni změnit tento druh zatáčky za zatáčku s menší ztrátou výšky. To že začnete manévr dostatečně vysoko a budete umět různé přibližovací techniky vám otevře únikové cesty, pokud něco nepůjde podle plánu. Vždy začněte přiblížení z takové výšky, aby všechny vaše přiblížení s velkou ztrátou výšky byly bezpečné. Vyberte si metodu zatáčení, která vám nejvíce vyhovuje. Pokud v průběhu zatáčky zjistíte, že nemáte dostatečnou bezpečnostní rezervu, okamžitě upravte váš přibližovací manévr tak, aby jste ztráceli méně výšky. Pokud to uděláte, tak by jste měli získat zpět bezpečnostní rezervu.Pokud se octnete příliš nízko na rapidní zatáčku a dokonce na mírnou zatáčku, měli by jste, pokud to situace dovoluje, zvážit přistání bokem na vítr. Vyvarujete se nízkých zatáček! Pokud musíte začít zatáčku s malou ztrátou výšky, tak už jste v nebezpečné situaci! I když přesto provedete zatáčecí manévr a přežijete, tak si nafackujte za to, že jste tak stupidní. Přísahejte si, že už se nikdy nenecháte nachytat v podobné situaci! Nehodnoťte své přistání jako dobré jenom proto, že jste odešli po svých!
f) Nedostaňte se do zvyku používat pouze jednu techniku zatáčení (speciálně pokud vyžaduje začátek v přesné výšce). Je velmi riskantní naučit se používat jen jednu techniku přiblížení, to platí obzvláště o nízkých hook turnech za řidičku po kterých musíte hned nasadit plné brzdy, aby jste to vybrali. Protože se padák chová skoro pořád stejně a stejně i vybírá klesání, tak potřebujete pokaždé přesné vyhodnocení situace a přesnou výšku pro začátek manévru. Nikdo není tak perfektní, aby někdy neudělal chybu! Jednoho dne nebude vaše hodnocení tak úplně přesné a havarujete. Nebo se můžete dostat do turbulentních podmínek a taky havarujete. Neusněte na vavřínech jako mnoho lidí, kteří si myslí, že už se naučili všechno. Nikdo neumí všechno. Smiřte se s tím, že se celou skokanskou kariéru budete učit.
g) Naučte se pomůcku "roh" a vyvarujete se ho. "Roh" představuje přechod mezi vertikálním klesáním při přiblížení a horizontálním swoopem. "Roh" by měl být tak oblý, jak jen to je možné (pozvolné vybrání klesání započatého výše je bezpečnější, než ostré vybrání začaté nízko).
Pokud se váš padák srovná z klesání do horizontálního letu skoro sám bez velkých zásahů do řízení, tak jste zůstali bezpečně vzdáleni rohu. to je ta bezpečná a správná varianta.
Pokud se musíte z vertikálního klesání dostat mohutným stažením řidiček (kolíky u kolen a smrt v očích) a až teprve po té jakž takž podrovnáte, tak jste se dostali vertikálně moc blízko k zemi. Tato situace je velmi nebezpečná a měla by být považována za vážné varování. Největší problém je v tom, že průměrně zkušený skokan v této situaci nevidí až takové ohrožení svého zdraví, jaké to ve skutečnosti je. Znovu si nafackujte, že jste tak hloupí a přísahejte si, že se vám to už nestane. Příště všechno posuňte o něco výše a začněte dříve podrovnávat. Princip je takový, že se snažíte vyhnout situaci, aby jste museli udělat všechno stoprocentně, aby jste jenom přežili.
Je tedy zřejmé, že měřítko bezpečnosti vašeho swoopu je množství nutných zásahů do řízení. Pokud musíte ridičky stahovat až pod kolena aby jste se dostali z vertikálního klesání, tak by jste měli začínat o hodně výše, aby jste nepotřebovali tak razantní zásahy do řízení. Také by jste se měli naučit rychleji vnímat. Naučte se rychleji rozpoznat, že se dostáváte do "rohu". Pokud to rozpoznáte, tak můžete zareagovat výše a bude vám na to stačit menší zásah do řízení. Pokud to neuděláte, tak budete mít o něco níže plné ruce práce, aby jste se z té situace dostali. Řečeno jinými slovy: měli by jste zapracovat na vašem naplánování přiblížení. Možná by pomohlo méně prudké přiblížení.
h) Vyhněte se těmto hook turm pastem:
Past slušnosti
Věnujte ostatním skokanů "přiměřenou" pozornost. pokud budete sledovat jenom ostatní, tak se vám může stát, že si zapomenete přichystat vlastní přistání a dostanete se do potenciálně nebezpečné situace.
Past při zeslábnutí větru
Toto je příklad toho, jak se skokani zapomínají přizpůsobovat změnám počasí v průběhu dne. Lidé kteří celý den létají to samé přiblížení (například letí po větru a pak udělají zatáčku), mají tendenci si velmi zvyknout na pohled, který z padáku vidí. Když vítr zeslábne, tak se to co vidíme z padáku změní, protože už nám nebude pomáhat vítr v zádech. Někteří skokani to zapomenou zaregistrovat a pokoušejí se naletět přiblížení tak, aby opět viděli to samé. Pokud se vám to stane, tak se vám bude zdát, že se padák propadá, protože už nebudete mít pomoc větru v zádech, a to vás bude nutit letět více na brzdách. Pokud se budete chtít opět dostat, na to samé místo na přistávací manévr, tak poletíte po větru o něco déle než obvykle. Všechno to nenápadné přizpůsobování vám bude ukrádat rychlost a výšku, věci které nutně potřebujete pro přistání. Pokud jste také unavení z celodenního skákání, tak při posledních skocích už možná budete z únavy ignorovat varovné signály a můžete zatočit moc nízko.
Další past "Tenhle skok rozhodně udělám ohromný swoop"
Tohle se stává skokanům, kteří jsou tak nadšení ze swoopovacích přistání, že zapomenou na vše ostatní! Jsou přesvědčeni, že jejich vysněné přiblížení na obrovské rychlosti je jediný akceptovatelný způsob přistání a budou se ho pokoušet provést za každou cenu bez ohledu na okolní podmínky (hodně padáků, turbulence, překážky na zemi, vítr...). Zapomenou na to, že existují i jiné možnosti jak přistát a v té chvíli si koledují o malér.
Past klapek na očích
Skokan, který padl do předchozí pasti, má na očích klapky. Ty se používají pro závodní koně, aby se jim omezil pohled a nevyrušovali se ničím jiným. Skokani jsou někdy tak zabraní do svého přistání, že připomínají právě takové závodní koně. Vidí jen jednu věc (přistání) a nevnímají nic okolo. Srážky těsně nad zemí jsou často způsobeny právě tím, takže je to velice nebezpečná věc.
3. Práce na vylepšení přistání
a) Klíč k přistání za bezvětří je kontrola výškyVýška ve které začínáte podrovnávat není až tak důležitá a nemusí být pořád stejná. Velmi důležitá je výška, ve které skončíte po ukončení podrovnání. Po ukončení podrovnání (když jsou nohy na úrovni země) by jste už neměli mít žádné klesání.
b) Nejlepší přistání dosáhnete tím, že budete váhu z postroje na zem přenášet mírně a postupně. Když máte nohy na úrovni země a máte už nulové klesání, tak můžete nohy lehce zatlačit a přitom pořád sedět v postroji. Při prvním dotyku se zemí postroj odlehčíte jen trošičku a s každým dalším krokem přenášíte více a více váhy na zem. Po několika krocích přenesete veškerou váhu z postroje na zem. Aby jste tohle mohli udělat, tak musíte mít na úrovni země nulové klesání a ani o trošku více. V průběhu tohoto manévru si také musíte ponechat adekvátní rychlost, aby padák mohl ještě letět. Žádný padák a ani žádné jiné křídlo vás bez dopředné rychlosti neponese!
c) Při swoopu a přistávání nepoužívejte ruce k vybalancování nestability, nebo k své reflexní ochraně. Padák rychle reaguje na každý pohyb řídících šňůr (nebo pohyb v postroji). To platí i v situaci, kdy už máte při přistání přeneseno hodně váhy na zem.
d) Pozorujte přistávání jiných a nechejte si nahrávat své přistání na video. Hledejte tyto běžné chyby:
Vypuštění jedné řídící šňůry při přistání.
Je to otázka rovnováhy. Pokud cítíte, že padáte na stranu, tak můžete reflexně vysunout ruku a zkusit to vybalancovat. Tato reakce otočí padák ještě více a vám se to může zdát, že jste chytili silný boční poryv větru.
Chráníte se před pádem reflexním nastavením ruky.
Taky seriózní chyták. Pokud se leknete (třeba velkého náklonu atd.), tak můžete ve směru očekávaného nárazu reflexně nastavit ruce. Na rukou jsou však řídící poutka a tak to celou situaci může ještě zhoršit.
Tvrdé přistání na nohy
Takto přistanou lidé, kteří očekávají tvrdé přistání. Hodně z toho bolí nohy a chodidla. Toto přistání je obvykle doprovázeno tím, že skokan ještě vypustí řídící šňůru dozadu a nahoru a padák tím jde ještě více do země.
Boj s větrem
Při silném větru předcházejí skokani "potahání" po letišti tím, že vypustí jednu řídící šňůru a padák se rychle stočí do země. Pokud to však uděláte příliš brzy, tak se nebudete stačit divit. Toto působí velmi seriózní úrazy takže pozor. Před tímto manévrem se přesvědčete, že už opravdu stojíte pevně na zemi.
Tunelové vidění
Přestože se tomu snažíme vyhnout, tak je přirozené, že čím více se přibližujete k svému přistání, tím více se koncentrujete jen na svůj let. Někteří swoopeři a i skokani na přesnost přistání to začínají dělat už mnohem výše. To je velmi nebezpečné. Zkuste se kolem sebe nepřestat dívat a pozorujte stále ostatní.
Podrovnávání moc pomalu, moc vysoko, moc daleko...
Když ještě máte dostatek výšky, tak si zkoušejte přistání nanečisto. Taktéž pozorujte přistání ostatních a své si nahrávejte na video. Většinou to bývá problém vnímání.
4. Závěr
Akceptujte své současné schopnosti a omezení
Při letu si neustále říkejte a zkoušejte "Co bych udělal kdyby..."
Pokud máte pochybnosti, tak si vyberte konzervativní možnost
Vytvářejte situace bezpečné pro vás i pro ostatní
Slibte si, že se budete pořád učit
Dobře se u toho bavte!
Komentáře (6)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář. Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..