Autor: Astor, 31. 10. 2006 (9667x shlédnuto)
Tento článek navazuje na výtah ze studie „Dual Square Report“ společnosti Performance Designs, který byl publikován zde. Není-li uvedeno jinak, informace a obrázky jsou převzaty z webu Skydive Mag (http://www.zct.co.uk/skydivemag/).
Aktivace AAD
Jednou z častých příčin situací se dvěma otevřenými padáky je aktivace AAD, například pokud parašutista otevře hlavní padák příliš nízko.
Pokud dojde k aktivaci AAD po otevření hlavního padáku, mohou nastat čtyři různé případy:
- Situace 1: Ve vzduchu je pouze výtažný padáček záložního padáku
- Situace 2: Nejprve se otevře hlavní, poté záložní padák
- Situace 3: Hlavní a záložní padák se otevřou současně
- Situace 4: Nejprve se otevře záložní, poté hlavní padák
Situace 2-4 se mohou vyvinout v konfigurace za sebou (biplane), vedle sebe (side-by-side) nebo proti sobě (downplane). Čím více se situace blíží současnému otevření, tím je závažnější, protože roste riziko vzniku konfigurace downplane nebo zamotání padáků.
Situace 1: Ve vzduchu je pouze výtažný padáček záložního padáku
Parašutista dosáhne aktivační výšky přístroje AAD. Přístroj otevře obal záložního padáku v době, kdy se otevírá hlavní padák. V závislosti na konstrukci výtažného padáčku a kontejneru se může stát, že zůstane otevřený pouze výtažný padáček. Není přitom jisté, zda záložní padák zůstane v kontejneru. Co je třeba udělat?
Jakmile dojde k aktivaci AAD, zbývá již jen málo výšky a času. Hlavní prioritou by mělo být vyhlédnutí bezpečné plochy pro přistání. Přibližujte se k ní pomalu, nejlépe s přibrzděným padákem (případně i bez odbrzdění řídicích šňůr).
Pokud se hlavní padák otevře a záložní se začne otevírat (za hlavním), vyčkejte na jeho otevření a připravte se na vzniklou situaci. Studie společnosti Performance Designs také doporučuje urychlit otevírání záložního padáku třepáním za popruhy.
Při testovacích seskocích došlo k jednomu zranění, když se záložní padák otevřel na poslední chvíli a způsobil downplane.
Situace 2: Nejprve se otevře hlavní, poté záložní padák
Záložní padák se začne otevírat později než hlavní - otevírá se tedy za ním. V takovém případě s největší pravděpodobností vznikne konfigurace za sebou nebo vedle sebe. Pokud je horní plocha zadního vrchlíku POD náběžnou hranou vrchlíku předního, výsledkem je obvykle konfigurace za sebou. Pokud je horní plocha zadního vrchlíku NAD náběžnou hranou nebo NA STEJNÉ ÚROVNI s předním vrchlíkem, výsledkem je obvykle konfigurace vedle sebe.
Situace 2 také může skončit v konfiguraci downplane, která je však obvykle řešitelná (odhozem).
Situace 3 a 4: Záložní a hlavní padák se otevřou současně nebo se hlavní padák začne otevírat po záložním
Tyto případy jsou nejhorší. Mohou se vyvinout v konfigurace za sebou nebo vedle sebe; riziko downplane nebo vážného zamotání je však výrazně vyšší.
Příklady
Všechny následující obrázky pocházejí z videozáznamů skutečných situací - nejedná se tedy o testovací seskoky.
Padáky za sebou – úspěšný odhoz
V tomto případě vše dopadlo dobře - parašutista odhodil hlavní padák, aniž by došlo k jeho kolizi se záložním. Na obrázku je však vidět, jak se hlavní vrchlík za záložním vlní. Existuje značné riziko, že se hlavní padák zachytí a následně ztíží nebo zcela znemožní let záložního padáku.
Padáky za sebou – neúspěšný odhoz
Parašutista zjistil, že se otevírá záložní padák. Odhodil hlavní (modrý) vrchlík v době, kdy se záložní (žlutý) otevíral. Popruh hlavního padáku se zachytil za „A“ šňůry padáku záložního.
Obrázky ukazují následnou kolizi obou padáků. Odhozený vrchlík způsobil výrazné zdeformování záložního padáku. Záložní padák začal silně rotovat a zaplétat se s hlavním. Oba padáky se staly naprosto neovladatelnými. Parašutista měl velké štěstí, že vyvázl jen s menšími zraněními. Je téměř jisté, že přistání s oběma padáky v konfiguraci za sebou by bylo lepším řešením.
Downplane
Tyto obrázky zachycují situaci, kdy se záložní padák začal otevírat mezi popruhy hlavního. Oba vrchlíky po otevření okamžitě přešly do konfigurace downplane.
To způsobilo výrazné zvýšení rychlosti klesání (přibližně na 20 m/s). Na posledním obrázku se parašutista nachází jen asi 80 m nad zemí. Opět můžeme hovořit o štěstí, že vyvázl jen s menšími zraněními. Celkový čas letu v konfiguraci downplane byl jen asi 5 sekund.
Přistání s padáky vedle sebe
Student absolval svůj první seskok AFF na ukrajinské dropzóně. Po bezproblémovém volném pádu došlo při otevírání k vytažení trnu záložního padáku (vinou závady na výstroji nebo chybného připojení RSL). Padáky se otevřely v poloze za sebou a následně zaujaly konfiguraci vedle sebe, která zůstala zachována až do přistání.
Student vyvázl téměř bez zranění (jen s podvrtnutým kotníkem), a to přesto, že v závěrečné fázi použil k brzdění po jedné řídicí šňůře od každého padáku – což je asi to nejhorší, co se v této situaci dá udělat, protože hrozí vznik konfigurace downplane a následné prudké zvýšení vertikální rychlosti.
(Zdroj: http://www.dropzone.com/, http://www.skycentre.net/)
Nízký odhoz se štěstím
V tomto případě skokan otevřel velmi nízko – poblíž hranice 300 m. V závěru otevírání se aktivoval Cypres a došlo k otevření záložního padáku. Parašutista na vzniklou situaci nejprve nereagoval a až těsně nad zemí (ve výšce cca. 20 metrů) se rozhodl pro odhoz. Hlavní padák se naštěstí uvolnil čistě a incident se obešel bez úrazu.
(Zdroj: http://www.dropzone.com/, http://www.skydivingmovies.com/)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář. Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte.. Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6 AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com All right reserved |