Autor: Ruda Herák, 04. 05. 2009 (8581x shlédnuto) Téměř vždy se po seskoku dívám do MPAAD v jaké výšce jsem měl otevřeno. Několikrát mi však přístroj místo obvyklých čísel napsal pouze ----o. Šlo o seskoky "hop n' pop" - s okamžitým otevřením hned za letadlem.
Jelikož jsem člověk zvídavý a nevěděl jsem zda nejde o chybu, nebo se jen nezaznamenal volný pád, zavolal jsem člověku nejpovolanějšímu, Zbyňkovi Živnému a popsal mu situaci. Uklidnil mne, že skutečně při okamžitém otevření do pěti sekund nezaznamená přístroj volný pád, proto neukáže výšku otevření hlavního padáku, jinak že je pochopitelně plně funkční. Tato odpověď mne uklidnila, ale to se již nedá říci o jiné věci, o které mi Zbyněk řekl.
Jak jsem se dozvěděl, koluje mezi paragány mýtus (a to i mezi zkušenějšími), na který jsem se rozhodl po dohodě se Zbyňkem upozornit. Jde o to, že si lidé myslí, že AAD je plně funkční už po startu. AAD (lhostejno jaké značky) se ale aktivuje teprve tehdy, kdy dosáhneme výšky 500 metrů. Od této výšky je plně funkční. Pokud by došlo např. k nouzovému opuštění letadla v malé výšce, je jen na nás abychom si otevřeli záložní padák. AAD by nám v této situaci nepomohl.
Tuto informaci považuji za důležitou a zásadní, proto se o ní dělím. Vždy je dobré vědět více než méně. Doufám, že to ale ve skutečnosti nikdo nebude potřebovat při tomto druhu opouštění létajícího stroje. A pamatujte: AAD je jen přístroj, který nám pomáhá, ale člověk se má spoléhat hlavně na sebe.
Ruda Herák a Zbyněk Živný
Komentáře (5)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář. Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..