Výška 2500 a ještě polovinu seskoku máte před sebou. A najednou pochopíte, že něco není v pořádku. Něco vás mlátí po noze. Ohlížíte se a s hrůzou poznáváte barvy svého vrchlíku. Padák se uvolnil z postroje a z kontejneru přesto, že jste ještě nic neudělali!
Máte podkovu. Do nárazu do země zbývá 35 sekund. Co máte dělat?
Už jenom při představě "podkovy" se většině parašutistů zvedá žaludek. Ale této závadě se dá předejít, když budete důkladně kontrolovat výstroj a patřičně provádět proceduru otevírání hlavního padáku. "Podkova" vznikne, pokud je hlavní padák je aktivován, ale jedna z jeho součásti se zachytí za vás nebo za výstroj. To může způsobit vážné problémy při otevírání záložního padáku, jelikož odhoz hlavního padáku nevede k jeho úplnému oddělení. Při tomhle typu závady existuje zvlášť velká šance, že se oba vrchlíky zamotají navzájem i v případě, že jste odhodili hlavní padák.
Existuji dva hlavní druhy této závady
K prvnímu dochází v případě nechtěného otevření obalu padáku, což vede k uvolnění padáku z postroje a kontejneru. Výtažný padáček přitom zůstává v kapsičce. Zpravidla k tomuto druhu podkovy dochází výše, než je běžná výška otevření.
Druhý typ "podkovy" se stává při otevření hlavního padáku, když se nějaká jeho část zachytí za parašutistu nebo jeho výstroj. Existuje hodně scénářů, které vedou k tomuto typu podkovy:
lemovka výtažného padáčku se omotá kolem ruky/nohy parašutisty
- šňůry se zachytí za háčky na botách nebo fotoaparát či videokameru
vrchlík se zachytí za doplňkovou výstroj při propagačních seskocích – vlajku nebo dýmovnici
výtažný padáček při otevírání projde skrze součásti kombinézy (většinou kameramanské)
překroucený nožní popruh přitlačí výtažný padáček (v případě kapsičky výtažného padáčku na nožním popruhu).
Veškeré tyto situace se většinou stávají ve výšce otevření a jsou velice nepříjemné. Většině z nich ale můžete předejít na zemi, dlouho před výskokem z letadla.
Co máte dělat?
Když bojujete s "podkovou", čas a výška se ztrácejí jako písek mezi prsty. Panický strach při pohledu na masakr, který se odehrává nad vaši hlavou a který nejste schopni odhodit vás může naprosto pohltit. Musíte se dát dohromady, vzmužit se a pracovat na řešení problému.
V prvním případě, když výtažný padáček není vyhozený, zkuste dvakrát - v případě, že to dovoluje výška - vyhodit ho do proudu vzduchu. Když se vám to podaří, nejspíš stejně nebudete mít nad sebou funkční vrchlík, ale alespoň z toho budete mít jednodušší částečnou závadu. Odhoďte a otevírejte záložní padák.
V případě, že se kapsička výtažného padáčku nachází na spodní straně postroje, bude složitější pucku najít. Výtažný padáček bývá na svém místě, pokud jsou chlopně postroje zavřené a postroj není prázdný. Ale v případě, že kontejner není v postroji, kapsička výtažného padáčku vlaje v turbulencích společně s dolní chlopní postroje. Když to dovoluje výška, zkuste najít míček či pucku výtažného padáčku, ale nezapomeňte se a nepřehánějte to s časem. Pamatujte, že toto je rychlostní závada a máte jen několik vteřin.
Pokud se vám nepodařilo vyhodit výtažný padáček, odhazujte a otevírejte záložák. Odhoz uvolní volné konce a možná povede i k vytrhnutí výtažného padáčku. I když výtažný padáček zůstane v kapsičce, volné konce, které odletí do strany, uvolní prostor pro vystřelení padáčku (gaučáku) záložního padáku.
V druhé situaci – zachycení – ihned odhoďte. Pamatujte – problém vznikl ve výšce otevření. Možná nebudete mít čas na jeho řešení a ztratíte spoustu času a výšky. Odhazujte a otevírejte záložák. I když se výtažný padáček a lemovka záložáku zachytí za zmuchlaný hlavní padák, máte šanci na funkční záložák. Jde o to, že kontejner záložního padáku se uvolní - není spojený s vrchlíkem. Při aktivaci záložáku výtažný padáček a lemovka s kontejnerem po otevření vrchlíku odlétnou, proto i kdyby se zachytili v hlavním padáku, záložní se může otevřít "čistě".
Očka a trny
Aby jste předešli předčasnému otevření chlopní hlavního padáku, stačí pozorně hlídat stav části padákové výstroje, která se hlídá nejjednodušeji – zavíracího očka hlavního padáku. Zavírací očko a trn – to jsou dvě hlavní součástky, které drží hlavní padák na svém místě do chvíle, kdy jej použijete.
Zavírací očko musí mít odpovídající délku, aby pevně přitlačovalo trn k okrajům průchodky na chlopni. Pokud při balení můžete povytáhnout očko více, než 1,2 cm nad průchodku poslední chlopně, je ho potřeba zkrátit. Očko, které se používá v chladném prosinci se musí lišit od očka, které se používá během horkého července. Teplota a vlhkost ovlivňují velikost zabaleného vrchlíku a očko je potřeba zkracovat nebo prodlužovat. Po probuzení z mezisezónního spánku dolaďte velikost očka. Vyměnili jste hlavní padák za menší, lépe vám jde balení – dolaďte délku očka.
Opotřebované očko číhá na "podkovu". Očka jsou levná a lehce se vyrábí. Zpravidla, když očko vypadá opotřebované z 10 % - vyměňte ho.
Dalším viníkem se může stát trn, který se povytáhl v letadle. Kontrola trnu hlavního (a záložního) padáku před seskokem je rozumná praxe. Hodně parašutistů kontroluje výstroj před nástupem do letadla. Bylo by ještě lepší kontrolovat trn před výskokem. Když je letadlo přeplněné a museli jste se pohybovat v jeho trupu – zopakujte kontrolu. Zabere to jen několik vteřin ale předejdete velkému množství nepříjemností ve vzduchu.
Ve stabilní horizontální poloze
Proto, aby jste se vyhnuli "podkově" druhého typu, budete potřebovat určité praktické znalosti. Všechny tyto znalosti patří k základním znalostem a schopnostem v tomto sportu.
Už od prvních seskoků vás instruktor upozorňoval na správnou polohu těla při otevření – "ve stabilní horizontální poloze". O co přesně jde?
Při otevírání musíte být prohnuti (bedra dopředu), nohy roztažené, musíte padat ve vodorovné poloze a vidět horizont. Toto se nazývá "stabilní horizontální poloha", kterou je potřeba udržet v průběhu celého otevírání.
Kromě toho bych chtěl upozornit na to, že otevření ve správné výšce je důležitější, než otevření ve stabilní poloze. Otevření v nestabilní poloze jen zřídka vede k nežádoucím důsledkům. Stále pracujte na zlepšení techniky volného pádu.
Dalším způsobem předcházení zachycení a "podkovy", je razantní chování při házení výtažného padáčku. Když uchopíte pucku, odhoďte výtažný padáček do proudu vzduchu co nejdále od sebe. Nesmíte jej odstrkovat nebo pouštět do vzduchu jakkoli, může to vést k tomu, že se lemovka omotá okolo ruky. Chovejte se k výtažnému padáčku jako k nebezpečné výbušnině a odhoďte ho co nejdále od sebe. A on správně splní svůj úkol.
Vždy v krizové situaci používejte ten samý postup pro otevírání. Když jste zvyklí se dívat na pucku před tím, než ji uchopíte, tak se na ni podívejte. Když ne, nedělejte to. Buďte důslední. Pak budete mít menší šanci ztratit stabilitu při hledání výtažného padáčku.
Když budete skákat z nějakou novou výstrojí – kombinézou, nebo demonstračním vybyvením – proveďte jeho detailní prohlídku. Mnohem jednodušší je odstranit poruchy na zemi, než pak ve vzduchu. Zkušení parašutisté používají druhý pár očí – například instruktora nebo riggera - pro vyzkoušení výstroje před seskokem.
Několik všeobecných poznámek ohledně toho, jak se vyhnout zachycení.
Neobouvejte se do bot s háčky, buďte opatrní s fotoaparáty/videokamerami a jejich součástmi, které mohou "zachytit" šňůru při otevírání, při balení dávejte pozor aby se šňůry nedostaly do zóny zavíracího očka (ne všechny kontejnery jsou k tomu náchylné).
Ve složité situaci
Nikdo z nás se nechce dostat do "odhozové" situace, ale "podkově" se musíte vyhýbat za každou cenu. Je to nepříjemná závada, která může skončit špatně i přesto, že jste všechno udělali správně. Závadám se dá předejít pomocí důsledného dodržování bezpečnostních pravidel.
Když už se to stalo, spolehněte se na natrénované chování v neobvyklých situacích. Odhoz a otevření záložního padáku zachránilo hodně parašutistů, kteří se dostali do - zdánlivě - beznadějných situací.
Předcházející kroky jsou nejlepším způsobem jak se vyhnout "podkově". Trénink a rozumné chování s chladnou hlavou jsou nejlepším způsobem pro přežití při její vzniku.
Komentáře (21)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář. Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..