Autor: Astor, 29. 09. 2006 (9318x shlédnuto)
Autor: Adrian Bowles
Moderní vrchlíky a vyšší plošná zatížení přinášejí také vyšší riziko kolizí na padácích. Při každém seskoku, kdy je ve vzduchu více parašutistů, je proto třeba dodržovat pravidla prevence kolizí.
Většina rad, jak se vyhnout kolizím a jak případné kolize řešit, pochází od specialistů na CRW - platí však pro všechny disciplíny.
Nejlepším řešením kolize na padácích je vyhnout se jí. Při řízení padáku je dobré si představovat, že všichni ostatní „jdou po vás“ a vaším cílem je jim uniknout. Snažte se o defenzivní let a udržujte si neustálý přehled o všech ostatních kolem vás, a to po celou dobu, než bezpečně dorazíte na balírnu.
Prevence je nejlepší řešení
První, co musíte udělat v závěru volného pádu, je zajistit si dobrou separaci před otevřením padáku. Dobrá separace znamená více času na vyhnutí se kolizi. Při otevření byste si měli zvyknout okamžitě uchopit zadní popruhy a nasměrovat padák do volného prostoru, a to ještě dříve, než zkolabujete slider a odbrzdíte řídicí šňůry. Sledujte svůj směr. Pokud se po otevření díváte na řídicí poutka, může se vám stát, že se nechtěně setkáte s někým, kdo dělá totéž.
Při výběru padáku si zjistěte, jak je příslušný typ spolehlivý při otevírání ve směru. Pokud se váš padák často otevírá mimo směr, je to důvod k vážnému zamyšlení. Buď děláte něco špatně při balení nebo otevírání - nebo je chyba v samotném padáku. V takovém případě byste se měli poradit s výrobcem nebo riggerem a zjistit příčinu. Pokud tento problém ponecháte neřešený, zvyšujete riziko kolize a ohrožujete sebe i ostatní.
Co když hrozí kolize?
Pokud se vám přesto stane, že se padák otevře mimo směr a zjistíte, že přímo před sebou máte kolegu se závity na šňůrách, který nemůže svůj padák řídit, nemáte už moc času na přemýšlení.
Uchopte zadní popruh a snažte se vyhnout. Pokud ze situace jednoznačně nevyplývá, jaký vyhýbací manévr použít, mezinárodní konvence doporučuje zatáčku vpravo.
Proč zadní popruhy?
Na rozdíl od řídicích šňůr lze zadní popruhy snadno a rychle uchopit, aniž byste museli spustit oči ze situace před sebou. Padák je navíc po otevření zabrzděný a uvolnění řídicích šňůr způsobí zvýšení jeho dopředné rychlosti. Použití zadních popruhů je velmi pohotové a k přetažení padáku stačí jen malý pohyb. To dále přispívá ke snížení dopředné rychlosti. Následně můžete jeden z popruhů pustit. Padák přejde do rychlé zatáčky, která vás může dostat do bezpečí. Při vyhýbání lze použít i přední popruhy. To však zvyšuje rychlost letu a tím i nároky na správný odhad - i malá chyba může mít velké následky.
Co když je kolize nevyhnutelná?
Snažte se, aby profil vašeho těla byl co největší. Snížíte tím riziko průletu mezi šňůrami druhého padáku, který by mohl situaci výrazně zhoršit.
Zamotání do vrchlíku
V důsledku kolize mohou nastat dvě situace. První je tzv. wrap, kdy dojde k zamotání těla do vrchlíku druhého padáku. Parašutista přitom obvykle visí na vlastním nenarušeném padáku - situace tedy připomíná pomalou závadu. Zamotání těla do vrchlíku je obvykle nejsnadněji řešitelnou situací. Je-li to možné, uchopte vrchlík a držte jej pod sebou. Jakmile se vrchlík kolem vás omotá, ztratí tlak a vyfoukne se. Tím ztěžkne a parašutista, který se nachází nahoře, se může vyprostit tak, že jej ze sebe stáhne dolů. Dbejte na to, aby nedošlo k zachycení některého z uvolňovačů.
Zamotání šňůr
Druhá, závažnější situace nastává, když jeden ze skokanů proletí mezi šňůrami druhého padáku. Padáky se vzájemně propletou, přičemž parašutisté visí pod nimi. Riziko zamotání šňůr je mnohem větší, když před kolizí sbalíte tělo do klubka (místo snahy o co největší profil). Mnoho takových situací však opět lze vyřešit tím, že ze šňůr vylezete v opačném směru (pokud to výška dovoluje). Nejjednodušší je postupovat ve směru popruhů. Ty vás provedou mezi šňůrami zpátky na svobodu.
Přehled o výšce
Neustále si udržujte přehled o tom, jak vysoko se nacházíte. Pokud jste otevírali v běžné výšce, zamotané padáky vás mohou přivést na zemi VELMI, VELMI RYCHLE.
Kdy použít nůž?
Na tuto otázku je těžké obecně odpovědět. Doporučujeme však nůž nepoužívat. Většinu situací lze vyřešit vylezením ze šňůr nebo odhozem.
Kdo má odhodit a kdy?
Pokud se horní parašutista zamotá do spodního vrchlíku, obvykle má sám nenarušený padák, který nyní nese dvojí zátěž. Pokud není možné se zamotaného vrchlíku zbavit nebo pokud výška klesá k cca. 400 m, spodní skokan by měl odhodit (a otevřít záložní padák, jakmile se uvolní). Odhozem se uvolní napětí zamotaného vrchlíku a horní parašutista se z něj může snadněji vyprostit. Protože jeho padák je obvykle nenarušený, není důvod jej odhazovat. Přechod do volného pádu s tělem zamotaným do druhého vrchlíku by situaci jen zhoršil.
Pokud dojde k zamotání šňůr, je rozhodnutí o odhozu obtížnější. Většinou je nutné, aby odhodili oba účastníci kolize. Obecné pravidlo říká, že ten, kdo se nachází nahoře, má odhodit jako první, protože po uvolnění spodního parašutisty může dojít k odpružení jeho šňůr směrem nahoru a dalšímu zhoršení situace druhého účastníka. Pokud zamotané padáky začnou rotovat, obvykle jeden parašutista obíhá kolem druhého. V takovém případě musí odhodit ten, který obíhá, protože odstředivá síla jej odmrští pryč a dojde ke zpomalení rotace. Druhý skokan tím získá více času. Mějte však na paměti, že odhoz v dostatečné výšce pro bezpečné otevření záložního padáku je důležitější než dodržování pravidel.
Odhozem se relativně pomalá závada změní v rychlou. Zkontrolujte, zda máte pro odhoz dostatek výšky. Je obecně známo, že odhoz pod 150 metry má malou šanci na úspěch. V takové výšce je lepší pokusit se zbrzdit pád otevřením záložního padáku (s případným následným odhozem).
Před každým odhozem je důležité se ujistit, že už nejste zamotaní do žádných šňůr ani jiného materiálu. Jakmile se rozhodnete pro odhoz, položte ruce na oba uvolňovače, zkontrolujte, zda jste se uvolnili ze všech šňůr, odlepte uvolňovač odhozu ze suchého zipu a uvolňovač záložního padáku ponechejte na místě. Tím si ponecháte možnost použít k odhozu obě ruce, pokud by pravá nestačila. V takovém případě nespouštějte oči z uvolňovače záložního padáku, abyste jej mohli rychle opět nahmátnout.
Komunikace
Správná komunikace je při řešení situace velmi důležitá, protože pomáhá správně se rozhodovat a vyhnout se panice. Pokud vidíte na výškoměr, hlaste pravidelně výšku - třeba každých sto metrů. Druhý parašutista nemusí mít přehled o výšce nebo může mít problém se sledováním výškoměru. Pokud jste zamotaní do nylonu, určitě vás víc uklidní, když slyšíte křičet „700 metrů!“ místo „Do p…!“. Všechny výzvy by měly mít kladnou podobu („Odhoď!“). Nepoužívejte záporné tvary („Neodhazuj!“), protože při přeslechnutí začátku může vzniknout nedorozumění.
Shrnutí nejdůležitějších bodů:
- Udržujte si přehled o všech, kdo jsou kolem vás ve vzduchu
- Nespoléhejte na to, že když někoho vidíte, vidí i on vás
- Procvičujte si vyhýbací manévry s použitím zadních popruhů
- Ke kolizím dochází, buďte připraveni - mějte plán
- Pokud ke kolizi dojde, nepanikařte
- Udržujte si přehled o výšce
- Komunikujte s druhým parašutistou
- Ponechejte si dostatečnou výšku na odhoz a otevření záložního padáku
Převzato z časopisu Skydive Mag, http://www.zct.co.uk/skydivemag/
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář. Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte.. Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6 AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com All right reserved |