Autor: Wiky, 15. 05. 2006 (9431x shlédnuto)
a) “Totální závada” – padák se neotevře
Překvapivě je běžnou závadou. Dbejte na své vybavení a buďte pečliví především při zavírání a a balení.
b) Padáček ve vleku
Špatně vedená lemovka výtažného padáčku může způsobit, že nevytáhne
padáček trn a špatně odkolabovaný padáček nemusí mít sílu vytáhnout
kontejner s vrchlíkem. Padáček ve vleku má velkou tendenci zamotat se
následně se záložákem. Kontrolujte padáček, lemovku, odkolabování,
uzavření obalu a trn před každým seskokem!
c) Zablokovaný kontejner
Další vysokorychlostní závada, která nezaručí vyčištění prostoru
před otevřením záložního padáku. Kontrolujte výtažný padáček a uložení
šňůr!
d) Podkova
Zachycení nějaké části padáku na těle či postroji parašutisty může
zkomplikovat otevření hlavního padáku a nebo případné řešení závady a
otevření záložního padáku. Tato situace může vzniknout nestabilní
polohou, zachycením šňůr v uzavíracím očku nebo o kameru. Podkova
zvyšuje riziko zamotání obou vrchlíků do sebe. Noční můra.
e) Rotace na padáku
Jednou z nejčastějších příznaků závady je rychlá rotace. Může být
způsobena přetrhnutou šňůrou, šňůrou přes vrchlík, zamotanými šňůrami
či jiným poškozením vrchlíku. Výkonné padáky se mohou octnout v rotaci
i díky několika závitům. Řešení této závady vyžaduje opatrnost a
zároveň rychlost. Čím větší rotace, tím je míra bezpečného vyřešení
závady nižší. Lze očekávat tvrdé otevření záložního padáku. Dávejte si
hlavně pozor na stav šňůr, tření a umístění. Během balení si šňůry
hlídejte, eliminujete tím riziko rotace a tím vice předejdete otvírání
záložáku.
f) Závity
Pokud je dostatek času a není závitů mnoho, vyřešení závitů je
otázkou chvilky. Málokdo však ví, že závity si můžete způsobit i na
otevřeném padáku během řízení padáku a prováděním rychlých otáček a
spirál. Pokud děláte otáčky rychlejší a při velkém zatížením , mohou se
vám závity objevit. Je to nebezpečné, pokud se vám udělají ve velmi
malé nížce. Najednou se octnete v situaci, kde budete rozhodovat, zda
odhodit nebo se snažit spirály rozmotat a zda to všechno ještě stihnete
před dopadem.
g) Vrchlík čelem vzad
Někteří nezkušení skokani mohou experimentovat s připnutím volných
konců a může se jim podařit, že připnou vrchlík čelem vzad. Nezkoušejte
přistát na takovém padáku, riziko zranění je příliš velké. Jakékoliv
zásahy do vašeho vybavení nechejte na starosti zkušeným riggerům nebo
si ho nechte alespoň zkontrolovat.
h) Šňůra přes vrchlík
Pokud se vám po otevření objeví šňůra přes vrchlík je velmi
pravděpodobné, že padák rotuje. A nemusíme připomínat, že rotující
padák nese s sebou riziko ztíženého odhozu a nestabilní otevření
záložního padáku. V této situaci doporučujeme rozvahu při odhozu a
snažte se před aktivací ZP udržet stabilní prsní polohu a k odhozu
používejte obě ruce, pokud nemáte dostatek síly. Samozřejmě opět
rozhoduje výška, ve které jste! Prevencí je pečlivé balení a uložení
šňůr.
i) Zamotané šňůry
Různé uzly a jiné zamotání šňůr do sebe mohou vyvolat rotaci se stejným potenciálem nebezpečí jako je tomu u šňůry přes vrchlík.
j) Několik závitů
Při špatné poloze u otevírání roste i možnost vzniku závitů, které
mohou vyvolat v závislosti na velikosti vrchlíku i rotaci a tím i
zvýšené riziko znemožnění odhozu. To není neobvyklé. Stabilní poloha,
ruce ve správné poloze při otvírání je asi nejlepší způsob, jak se
závitům vyvarovat, resp. eliminovat riziko.
k) Poškození padáku
Poškozený vrchlík, přetrhnuté šňůry nebo volné konce mohou vést k
špatnému otevření. Může dojít k poškození spřaženého odhozu a tím se
zvyšuje riziko zamotání obou vrchlíků.
l) Utržené řídící šňůry
Přetržené řídící šňůry brání normálnímu režimu řízení otevřeného
padáku. Nevylučuje to však přistání. Padák s přetrženými šňůrami by měl
být však pilotován jen v případě, že parašutista prostě ví, co dělá a
zvládne řízení přes zadní volné konce. V každém případě při řízení za
zadní konce buďte opatrní a vyzkoušejte si v dostatečné výšce v řízení
za volné konce všechny režimy, aby vás před přistáním nic nepřekvapilo.
m) Závada na záložním padáku
Může se stat, že se rezerva otevře se závity a začne rotovat. V
tomto případě jedinou volbou, kterou máte, je odkopat se a získat
kontrolu nad záložákem jak jen nejdřív to bude možné. V případě šňůry
přes vrchlík nebo zamotání šňůr neexistuje jiná možnost, než se toho
zbavit přeříznutím šňůry nebo snahou rozmotat uzel. V případě, že
nedochází k rotaci a přesto nedokážeme odstranit závadu na záložáku,
řídíme padák v přímém směru a snažíme se nezasahovat do řízení. Radou
může být, že je lepší používat záložák dostatečně velký k tomu letět
přímo i se závity a přistát tak bezpečně.
n) Otevření obou vrchlíků současně
Oba vrchlíky (hlavní i záložní) se mohou otevřít současně, pokud
otevřete hlavní na hranici aktivace AAD (to se spustí a otevře současně
i záložní padák). Dále to může být způsobeno špatným RSL, zavíracím
očkem u záložáku, zavíracím očkem nebo uvolněnou klikou či nechtěným
přímým ručním otevřením záložního padáku.
Pokud mate velký padák (studentské typy), tak dva vrchlíky vedle
sebe mohou vedle sebe “fungovat” bezpečně, obvzláště, pokud jsou v
bi-plane. Výkonné (rychlé) padáky - tento stav může znamenat problém.
Odhoz z bi-plane může vyvolat zamotání obou vrchlíku do sebe. Pokud
chcete odhodit, ujistěte se, že záložní padák je plně otevřený a
funkční a že je tam dostatečný prostor, aby nedošlo k zamotání
odlétávajícího HP. Pokud však oba vrchlíky jsou v pozici downplane
(náběžné hrany směrem k zemi) – odhoďte okamžitě.
Pokud se hlavní otevře dřív, nebude dostatečná síla k otevření
zálohy – to může vest k závitům a nebo k zamotání, které nepůjde
odstranit. Neodhazujte. Leťte a přistaňte, jak nejlépe budete moci.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář. Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte.. Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6 AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com All right reserved |