Hledání

Přihlášení

Home arrow Články arrow Bezpečnost arrow KRAJNÍ MEZE aneb rizika v parašutismu 6/8 (Nouzová řešení)
KRAJNÍ MEZE aneb rizika v parašutismu 6/8 (Nouzová řešení) PDF Tisk E-mail
Autor: Wiky, 19. 05. 2006 (8461x shlédnuto)

a) Špatně provedený odhoz

Může se stát, že v případě závady skokan nejprve otevře záložní padák a pak teprve provede odhoz hlavního padáku. Základní postup celého procesu bývá doporučen tak, že pravou ruku položíme na uvolňovač odhozu a levou na uvolňovač pro záložní padák. Vyhne se tak potížm, že po odhozu nemůže parašutista nahmátnout kliku pro záložák. Ale také se může stát, že v psychickém tlaku nejdříve otevře záložní padák. Proto se při výcviku doporučuje a nacvičuje se studenty, že každou kliku musí uchopit oběma rukama. Nejdříve na pravé straně a pak na levé.
Tento problém částečně pomáhá řešit spřažený odhoz – RSL a přístroje AAD.

b) Odhoz nelze provést

Špatně zapojený 3-kroužkový system, špatné odhozové lanka nebo velmi pevné suché zipy na uvolňovacích mohou způsobit, že odhoz neprovedete. Prevencí tohoto jevu je poctivá kontrola a údržba celého odhozového systému, která by měla být prováděna měsíčně. Také rotující padák, obvzláště se závity, je velmi častá příčiny zabránění odhozu. V okamžiku, kdy je závitů moc, zamotají i volné konce a tak skřípnou i odhozové lanka, které nebudou mít dostatečný prostor pro pohyb a tudíž je parašutista nevytrhne. Některé padáky již používají housingy, které jsou určené k tomu, aby víceméně redukovali toto riziko.
Tříkroužkový systém se vyrábí ve 2 velikostech: Standard a Mini. Mini kroužky jsou oblíbené a rozšířené díky “módnímu” diktátu, ale co do bezpečnosti a prevence blokace odhozu jsou lepší systémy Standard, které z těchto důvodů používají především studentské a tandemové komplety.
Velmi stresující situací je chvíle, kdy vám v důsledku závady rotuje padák a vy nemůžete odhodit díky skříplým lankům. Skydiverovi nezbývá nic jiného než oběma rukama tahat za odhozový systém tak daleko, jak jen to půjde. Pokud má na odhoz malou nížku, “nejlepší” volbou je pokusit se dostat se závitů a získat nad padákem kontrolu. Aktivace záložáku aniž bychom odhodili, to je opravdu ta nejposlednější možnost, co máme udělat.

c) Vypadlý uvolňovač

Může se stát, že některý z uvolňovačů může vypadnout a tak v okamžiku, kdy ho budete potřebovat, ho nenajdete. V tomto okamžiku je nejlepší nahmátnou odhozovou tubu a posunovat ruku po ní a nahmatat vypadlý uvolňovač.
Volný uvolňovač může být také příčinou předčasného odhozu a nebo otevření záložáku. Pokud zjistíte, že vám “vlaje” klika, nejlepší, co můžete udělat je odtrekovat od ostatní a otevřít záložák.
Pokud máte v pořádku otevřený hlavní padák, vždy zkontrolujte i uvolňovače pro odhoz a záložní padák, zda jsou na svém místě. Zkontrolujte také pohledem tříkroužkový systém a volné konce. Vyvarujete se tak nepříjemnému překvapení z ničehonic provedeného odhozu při závěrečné zatáčce před přistáním.




  Napište první komentář
RSS komentáře

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář.
Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Předch.   Další >