Hledání

Přihlášení

Home arrow Články arrow Bezpečnost arrow Na čem všem záleží bezpečné přistání
Na čem všem záleží bezpečné přistání PDF Tisk E-mail
Autor: Astor, 28. 03. 2007 (9534x shlédnuto)

PřistáníAutor: Brian Vacher

Když se zeptáte pilotů, proč rádi létají, často vám odpoví, že každý vzlet a každé přistání je jiné a že právě tato rozmanitost situací při řízení je na létání přitahuje. Pokud chceme bezpečně a efektivně létat na padácích, musíme si uvědomit, že pro nás platí totéž: každé přistání je jiné a hraje při něm roli velké množství proměnných.

Z určitého hlediska je snadnější řídit malé letadlo než padák, protože pilot může kdykoli přidat plyn a vrátit se do bezpečné výšky. My takový luxus nemáme. Musíme se proto snažit porozumět všem proměnným, které nás při letu ovlivňují. Většina lidí si všímá takových samozřejmostí, jako je rychlost a směr větru. Mnozí však zapomínají na stovky dalších proměnných, kterým jsme při každém seskoku vystaveni. Dobrý a disciplinovaný parašutista však dokáže tyto proměnné rozpoznat a pečlivě zvážit.

Typy proměnných

Proměnné lze rozdělit dvěma způsoby:

  • na mentální a fyzické;
  • podle toho, zda je můžeme či nemůžeme ovlivnit.

Mezi proměnné ovlivňující seskok a přistání může patřit neznámé letiště s jinou nadmořskou výškou, první seskok s novým vrchlíkem, 180stupňová zatáčka při přistání, otevření v malé výšce, únava po cestování – a mohli bychom dlouho pokračovat. Zprávy o nehodách mohou být zavádějící v tom, že obvykle uvádějí pouze fyzické proměnné, a to ještě ty z nich, které nelze ovlivnit.

Příklady proměnných

  • Rychlost větru
  • Směr větru
  • Směr přistávání
  • Teplota
  • Překážky (pevné, pohyblivé)
  • Plocha vrchlíku
  • Typ vrchlíku
  • Celkový počet seskoků
  • Počet seskoků s daným padákem
  • Plán letu
  • Typ zatáček
  • Výška zatáček
  • Doba od posledního seskoku
  • Změna hmotnosti
  • Přídavná závaží
  • Přilba s kamerou
  • Nadmořská výška
  • Turbulence
  • Provoz ve vzduchu
  • Bod otevření
  • Dobrý či špatný bod výskoku
  • Ztráta výšky při zatáčkách
  • Veškeré zásahy do řízení
  • Kocovina
  • Únava
  • Osobní problémy
  • Stav brýlí či zorníku přilby
  • Prochladlé ruce
  • Špatně zkolabovaný slider
  • Domácí zvířata

Dobrý parašutista se snaží počet proměnných omezit. Například první seskok v neznámém prostředí raději absolvuje sólo a otevírá ve větší výšce, případně navíc využije samostatného náletu, aby se vyhnul hustému provozu. Na zemi jej poznáte podle toho, že si pečlivě připravuje plán letu, zkoumá orientační body a kontroluje směr větru.

 

Přistání

 

Plánování před seskokem

Při kurzech bezpečného letu od každého účastníka vyžadujeme, aby si před nástupem do letadla ujasnil minimálně čtyři věci:

  1. místo přistání a konečného zastavení,
  2. směr přistání,
  3. plán letu,
  4. okamžik poslední kontroly výškoměru.

Všechny tyto informace představují proměnné a současně jsou ovlivňovány jinými proměnnými – další podmínkou je tedy flexibilita. Na plánovaném místě může přistát skokan před vámi, změna větru může obrátit směr přistávání, provoz ve vzduchu může změnit naplánovanou trasu letu nebo vám výška nemusí umožnit plánovaný typ přiblížení.
Když se poprvé pokusíte plánovat let s ohledem na tyto čtyři body, může vám to připadat jako návrat k základnímu výcviku. Pokud se však budete snažit dostat tyto čtyři proměnné pod kontrolu, vypracujete si cit pro okolnosti, které jsou důležité pro bezpečné přistání. A co je ještě důležitější, při každém seskoku budete mít osnovu pro učení.

Podmínkou pokroku je metodický přístup k řízení padáku. Parašutista, který nastupuje do letadla s plánem "přistanu někde na ploše proti větru", se jen těžko může učit, získávat zkušenosti a dostávat proměnné pod kontrolu. Každé přiblížení a přistání se podobá loterii. Pilot padáku bez připraveného plánu těžko zjistí, jaký vliv měly různé proměnné na jeho let, nezíská dobrou představu o výškách zatáček a jejich typech. Přínos pro svalovou paměť a křivku učení proto zůstává omezený. Může znát všechnu teorii na světě, ale prakticky se mnoho nenaučí.

Disciplinovaný skokan se naopak snaží doletět do stanoveného bodu v určité výšce, usiluje o čisté přiblížení na přistání a využívá orientační body pro určení směru přistání a bodu konečného zastavení. Pokud přesto nepřistane tam, kde chtěl, dozví se aspoň, jak jej ovlivnil vítr nebo o kolik musí příště změnit výšku poslední zatáčky. Při každém seskoku tak získává informace o tom, proč se určité věci staly nebo nestaly, a může se postupně zdokonalovat.

Slyším hlasy!

Každý z nás vede sám se sebou vnitřní rozhovor a dobří piloti vědí, že je to ten nejlepší zdroj informací pro zdokonalování. Každému bez ohledu na zkušenost či míru konzervativismu se může stát, že udělá příliš nízkou zatáčku. Náš vnitřní hlas nás obvykle "seřve" mnohem dřív než trenér nebo inspektor. Proč ho tedy neposloucháme? Obvykle dokážeme rozpoznat, že jsme v nebezpečí – ne vždy však rozumíme tomu, jak jsme se do něj dostali. Často strkáme hlavu do písku a vnitřní hlasy ignorujeme. Mozek nám může říkat: "Ten padák se mi nelíbí", "Po včerejšku se cítím hrozně" nebo "Už jsme moc daleko na výskok". Naslouchejte těmto hlasům, aniž byste jim dovolili, aby vedly k zmatkům, nelogickým rozhodnutím a chybám. Zkuste se od nich učit a používat je při důležitých rozhodnutích, jako třeba zda máte vůbec skákat, zda máte správnou výstroj nebo zda jste spokojeni s podmínkami.

Existuje řada technik, jak dostat proměnné ovlivňující bezpečné přistání pod kontrolu. Tyto postupy bývají vyučovány v kurzech pilotáže padáků. Seznamte se s nimi a stanete se spolehlivějšími piloty. Mějte na paměti, že na bezpečnost přistání má vliv všechno, co se během seskoku stane – od výskoku až do závěrečného přiblížení.

Převzato z časopisu Skydive Mag, http://www.skydivemag.com/

 




  Komentáře (3)
RSS komentáře
 1 Přidal Kačka, 30. 03. 2007 09:14
Co je to za proměnnou “Domácí zvířata” ?:-)
 2 Přidal Astor, 30. 03. 2007 13:32
V originále se píše o „dobytku“ - a myslí se tím asi ten volně pasoucí a možná alergický na jasné barvy… Ale i takový větší neukázněný pes může přistání zkomplikovat :)
 3 Přidal Alexandr, 17. 05. 2007 14:23
přesto, že bych již měl mít plánování PŘISTÁNÍ za samozřejmost a při každém seskoku se snažím něco naučit, skoro nikdy jsem to nedělal :roll (bylo to vždy přesně, jak tady bylo napsáno: \\\\\\\"přistanu někde na ploše proti větru\\\\\\\" :upset)... 
... Děkuji za článek a budu se teto rady dodržovat

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář.
Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Předch.   Další >