Hledání

Přihlášení

Home arrow Články arrow Bezpečnost arrow Skydiving Basics for Beginners
Skydiving Basics for Beginners PDF Tisk E-mail
Autor: Hanka, 01. 02. 2006 (9465x shlédnuto)

Deborah Blackmon
(Originally published in Sport Parachutist’s Safety Journal V1, #2 Jul/Aug 1988.
© Copyright 1988, 1996 by Jan Meyer.)

Jakmile získáte licenci A, můžete hovořit o úspěchu. Abyste mohli skákat jako opravdoví skydiveři, budete muset trochu plánovat a učit se. Budete muset být trpěliví, protože někteří skokani na Vašem letišti možná doposud „ervéčka“ s žádným nováčkem neskákali. Budete jim muset trochu pomoci, aby mohli poznat, že jste bezpečnými a kompetentními skokany, kteří se chtějí učit. Pojďme se tedy podívat na základní pravidla.

OBEZNÁMENOST

Začínající ervéčkář se musí seznámit s následujícími body a rozhodnout se, zda má odpovídající sebedůvěru a dovednosti k tomu, aby mohl pokračovat ve výcviku seskoků ve formacích.

Vybavení: Vybavení, které chcete používat, už znáte, skákali jste na něm a věříte mu. Měli byste udělat alespoň jedno sub-terminal otevření. Máte dokonale secvičené řešení závad. Jestliže jste prošli výcvikem AFF nebo nějakým podobným, měli byste mít také několik seskoků z nížek – 3000 až 4000 stop (asi 1000-1300 metrů, pozn. překl.). Takový trénink může znamenat schopnost přežít v případě závady v letadle.

Let v letadle a výskok: Měli byste si nacvičit a vykonat několik sólo seskoků z každého z letadel na Vašem letišti. Proud vzduchu, dveře, schůdek, vnitřní i vnější držadla, určování bodu výskoku a způsob uspořádání sedadel se liší letadlo od letadla. Všechno, jako např. uspořádání sedadel, musí být dobře známo před tím, než začnete skákat formace. Mění se i čas, který letadlo potřebuje k nastoupání do potřebné výšky. Zjistěte si, v jaké výšce si máte nasadit brýle a helmu a kdy si stoupnete, abyste se připravili. Ze zamýšleného letadla byste měli být schopni floating i diving (po směru a proti směru letu) výskoků.

Volný pád: Měli byste být schopni začít a zastavit otáčky, dopřednou rychlost s kontrolovanou rychlostí i směrem, odmávaní a track. Jestliže neumíte track, nemůžete skákat formace. Musíte mít povědomí o výšce a být schopni otočit o 180°, odmávat a otevřít, to vše během 5 až 7 sekund a při zachování stability těla.

PŘEŽITÍ

Každý nebezpečný sport má svá pravidla, která se musí dodržovat. S odpovídající zkušeností již nyní musíte znát a rozumět následujícím pravidlům. Znalost a dokonalé porozumění těchto pravidel k přežití nic nenahradí.

Nikdy netrackujte do někoho nebo něčeho. K formacím dojíždějte opatrně. Zpomalte a pravidelně kontrolujte vzdálenost a provoz. Celá Vaše cesta k formaci bude vypadat jako velké schodiště od výskoku až po zapojení se do formace.

Nikdy se nedostaňte pod někoho nebo něco. Když se dostanete pod někoho nebo pod formaci, odjeďte pryč co nejrychleji to půjde. Zůstaňte poblíž formace až do času rozchodu a pak trackujte pryč. To umožní ostatním skokanům mít v době otvírání přehled o tom, kde jste.

Po odmávání vždy trackujte. Jenom otočení není nejlepší způsob jak pokračovat ve výcviku seskoků ve formacích. Musíte umět získat a udržet horizontální vzdálenost od ostatních skokanů. Jestliže zastavíte tracking pár vteřin před otevřením, necouvejte. Lepší plán je trackovat až do odmávání a pak otevřít. Podívejte se po ostatních před Vámi, za Vámi a nad Vámi.

Vždy odmávejte. Odmáváním řeknete ostatním, které nemusíte vidět, že okamžitě otevíráte. Používejte tento signál. Nikdy neprovádějte odmávání z výtažným padáčkem. Nedržte padáček od rozchodu až do otevření.

Vždy mějte dobrý padák, se kterým můžete přistát. Otevřete hlavní padák ve 2500 stopách (800 metrů, pozn. překladatele) a jestliže to bude potřeba, vyřešte závadu před dosáhnutím 1800 stop (600 metrů). Jestliže hned víte, že máte závadu vyžadující odhoz, pak se hned odhoďte. Nemusíte čekat až do 1800 stop (600 metrů). Naučte se kontrolovat Vaši výšku otevření okamžitě. Později zjistíte, že opotřebením Váš padák potřebuje větší a větší vzdálenost pro nafouknutí. Jestliže chcete otevírat nad 3000 stop (1000 metrů), upozorněte manifest, pilota a výsadkového průvodce. Ti by mohli chtít, abyste vyskakoval jako poslední, případně Vám nedovolí otevření ve větší výšce přímo nad letištěm.

Skokan pod Vámi má právo výběru cesty. Během všech fází seskoku, volného pádu, letu na padáku a přistání, má skokan pod Vámi právo výběru cesty. Hrozí-li čelní srážka, vyhýbejte se doprava. Buďte zvláště opatrní na padáku během bezvětrného počasí. Skokani směřují ke stejnému cíli.

DALŠÍ KROK

Dejte lidem vědět, že skáčete sólo seskoky, abyste zlepšili Vaše dovednosti a schopnosti trackovat. Nechte někoho, aby zkontroloval Vámi určený bod výskoku, i když víte, co děláte. Když se budete chovat bezpečně, budou s Vámi chtít skákat i ostatní skokani. Buďte asertivní a požádejte ostatní, zda by s Vámi neskočili. Bude trvat jen chvíli, než přijdou oni požádat Vás, abyste si s nimi skočili. Prošli stejnými problémy jako teď Vy. Zaujetím správného přístupu dosáhnete většinu skoků takových, jaké je chcete mít.




  Napište první komentář
RSS komentáře

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář.
Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Předch.   Další >