Hledání

Přihlášení

Home arrow Články arrow Jak na to? arrow Letové vlastnosti moderních padáků
Letové vlastnosti moderních padáků PDF Tisk E-mail
Autor: Astor, 08. 11. 2006 (8788x shlédnuto)

Moderní padák Autor: Jim Slaton

http://www.zct.co.uk/skydivemag/

Základní pojem z aerodynamiky, kterému by měl každý pilot rozumět, je VZTLAK. Piloti padáků často vztlak vnímají jen v závěrečné fázi přistání, kdy vlivem stažení řídicích šňůr (flare) dojde k vychýlení části proudu vzduchu dolů a výsledkem je vzestupný pohyb křídla.

Proto je důležité mít na paměti, že křídlo vytváří vztlak samo o sobě. Křídla jsou tvarována tak, aby nad křídlem vzduch proudil rychleji než pod ním. Tím vzniká nad horní plochou podtlak, který křídlo zvedá. Rychlost vůči vzduchu má tedy pro výkon křídla zásadní důležitost. Větší křídla s větší tloušťkou profilu vytvářejí vztlak při mnohem nižších rychlostech. Menší křídla naproti tomu letí rychleji a k zachování potřebného vztlaku potřebují vyšší dopřednou rychlost.

Všechny padáky typu křídlo vyžadují určitou dopřednou rychlost vůči vzduchu k vytvoření vztlaku, který umožňuje let a přistání. Větší křídla se silnějším profilem (přesnostní a studentské padáky) přistávají efektivně při nižších rychlostech. Menší, výkonné padáky jsou ze své podstaty rychlejší a pro zachování svých letových charakteristik vyžadují vyšší dopřednou rychlost. Efektivní přistání s malým, vysoce zatíženým padákem proto vyžaduje, aby pilot získal a udržel si dostatečnou rychlost vůči vzduchu. Padáky schopné letu při vysokém plošném zatížení nejsou konstruovány pro pomalý let. Lze s nimi přistát z běžného přímého přiblížení, nemusí to však být efektní ani bezpečné.

Moderní padákMenší plocha křídla a vyšší plošné zatížení sice vedou k vyšší rychlosti; malé padáky však dosahují při nižších rychlostech malého vztlaku a jsou velmi citlivé na přetažení. Pokud těmto skutečnostem porozumíme, je jasné, proč příliš rychlý přechod na menší padák uvádí pilota do nebezpečné situace.

Parašutista, který přejde na některý z malých, vysoce zatížených a výkonných padáků, potřebuje pro efektivní přistání získat dodatečnou dopřednou rychlost. Kromě přímých rizik, která s tím souvisejí, je také třeba pamatovat na to, že ne všude je na to dostatek místa (na menších dropzónách, v obydlených oblastech, při přistání mimo letiště atd.). Mnozí parašutisté, kteří příliš rychle přecházejí na menší padáky, nemají dostatečné dovednosti nutné k efektivnímu přistání a v důsledku toho se mohou dostat do nebezpečných situací.

V takovém případě přicházejí v úvahu dvě logické možnosti. Pokud je pilot padáku dostatečně zkušený na to, aby zvládl řízení při rychlostech, které menší křídlo vyžaduje, může být vhodným kandidátem pro kurz pokročilé pilotáže. Pod správným vedením se může naučit bezpečné způsoby rychlého přiblížení. Pokud však pilot nemá dostatek zkušeností ke zvládnutí jiného přiblížení než z plného letu nebo pokud se necítí dostatečně jistý ve vyšších rychlostech, nezbývá než přejít na větší křídlo.

Moderní padákNavzdory rozšířenému povědomí není nutné pro přistání s vysoce výkonným padákem používat ostré zatáčky typu hook turn. Nikdo, kdo uvažuje o rychlých přistáních, by neměl začínat prudkými zatáčkami v malé výšce. Ze zkušeností je zřejmé, že pozvolná a plynulá přiblížení s použitím předních popruhů představují nejen nejbezpečnější, ale také nejrychlejší a nejefektivnější způsob letu.

Nejčastějším omylem v této oblasti je tvrzení, že malé a vysoce zatížené padáky jsou rychlejší, a proto umožňují delší swoop. Vrchlík padáku vytváří polotuhé křídlo a jeho letová charakteristika obsahuje bod, od něhož začíná výkon klesat. Pro každý typ křídla existuje hodnota optimálního plošného zatížení. Pokud je vrchlík provozován při optimálním zatížení, pilot může plně využít výkon křídla. Pokud pilot zvýší zatížení padáku nad optimální hodnotu, může sice dosáhnout vyšší rychlosti, ale na úkor efektivního rozsahu řízení.

Zkušení parašutisté usilující o lepší swoopy by proto měli zvážit následující důležité kroky:

  • Za prvé, dbejte na to, aby se plošné zatížení vašeho vrchlíku co nejvíce blížilo optimální hodnotě.
  • Za druhé, vyberte si padák, o kterém si myslíte, že při optimálním zatížení podává nejlepší výkon.
  • Nakonec, zbavte se předsudku, že pro získání vyššího výkonu je nutný menší vrchlík.

Optimální zatížení moderních rychlých padáků je pro průměrného pilota více než dostatečné. Udělejte si čas a seznamte se co možná nejlépe se základy aerodynamiky a s padákem, který používáte.




  Napište první komentář
RSS komentáře

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář.
Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Předch.   Další >