Autor: Astor, 08. 11. 2006 (8861x shlédnuto)
Autor: Jim Slaton
http://www.zct.co.uk/skydivemag/
Základní pojem z aerodynamiky, kterému by měl každý pilot rozumět, je VZTLAK.
Piloti padáků často vztlak vnímají jen v závěrečné fázi přistání, kdy
vlivem stažení řídicích šňůr (flare) dojde k vychýlení části proudu
vzduchu dolů a výsledkem je vzestupný pohyb křídla.
Proto je důležité mít na paměti, že křídlo vytváří vztlak samo o
sobě. Křídla jsou tvarována tak, aby nad křídlem vzduch proudil
rychleji než pod ním. Tím vzniká nad horní plochou podtlak, který
křídlo zvedá. Rychlost vůči vzduchu má tedy pro výkon křídla zásadní
důležitost. Větší křídla s větší tloušťkou profilu vytvářejí vztlak při
mnohem nižších rychlostech. Menší křídla naproti tomu letí rychleji a k
zachování potřebného vztlaku potřebují vyšší dopřednou rychlost.
Všechny padáky typu křídlo vyžadují určitou dopřednou rychlost vůči
vzduchu k vytvoření vztlaku, který umožňuje let a přistání. Větší
křídla se silnějším profilem (přesnostní a studentské padáky)
přistávají efektivně při nižších rychlostech. Menší, výkonné padáky
jsou ze své podstaty rychlejší a pro zachování svých letových
charakteristik vyžadují vyšší dopřednou rychlost. Efektivní přistání s
malým, vysoce zatíženým padákem proto vyžaduje, aby pilot získal a
udržel si dostatečnou rychlost vůči vzduchu. Padáky schopné letu při
vysokém plošném zatížení nejsou konstruovány pro pomalý let. Lze s nimi
přistát z běžného přímého přiblížení, nemusí to však být efektní ani
bezpečné.
Menší plocha křídla a vyšší plošné zatížení sice vedou k vyšší
rychlosti; malé padáky však dosahují při nižších rychlostech malého
vztlaku a jsou velmi citlivé na přetažení. Pokud těmto skutečnostem
porozumíme, je jasné, proč příliš rychlý přechod na menší padák uvádí
pilota do nebezpečné situace.
Parašutista, který přejde na některý z malých, vysoce zatížených a
výkonných padáků, potřebuje pro efektivní přistání získat dodatečnou
dopřednou rychlost. Kromě přímých rizik, která s tím souvisejí, je také
třeba pamatovat na to, že ne všude je na to dostatek místa (na menších
dropzónách, v obydlených oblastech, při přistání mimo letiště atd.).
Mnozí parašutisté, kteří příliš rychle přecházejí na menší padáky,
nemají dostatečné dovednosti nutné k efektivnímu přistání a v důsledku
toho se mohou dostat do nebezpečných situací.
V takovém případě přicházejí v úvahu dvě logické možnosti. Pokud je
pilot padáku dostatečně zkušený na to, aby zvládl řízení při
rychlostech, které menší křídlo vyžaduje, může být vhodným kandidátem
pro kurz pokročilé pilotáže. Pod správným vedením se může naučit
bezpečné způsoby rychlého přiblížení. Pokud však pilot nemá dostatek
zkušeností ke zvládnutí jiného přiblížení než z plného letu nebo pokud
se necítí dostatečně jistý ve vyšších rychlostech, nezbývá než přejít
na větší křídlo.
Navzdory rozšířenému povědomí není nutné pro přistání s vysoce
výkonným padákem používat ostré zatáčky typu hook turn. Nikdo, kdo
uvažuje o rychlých přistáních, by neměl začínat prudkými zatáčkami v
malé výšce. Ze zkušeností je zřejmé, že pozvolná a plynulá přiblížení s
použitím předních popruhů představují nejen nejbezpečnější, ale také
nejrychlejší a nejefektivnější způsob letu.
Nejčastějším omylem v této oblasti je tvrzení, že malé a vysoce
zatížené padáky jsou rychlejší, a proto umožňují delší swoop. Vrchlík
padáku vytváří polotuhé křídlo a jeho letová charakteristika obsahuje
bod, od něhož začíná výkon klesat. Pro každý typ křídla existuje
hodnota optimálního plošného zatížení. Pokud je vrchlík provozován při
optimálním zatížení, pilot může plně využít výkon křídla. Pokud pilot
zvýší zatížení padáku nad optimální hodnotu, může sice dosáhnout vyšší
rychlosti, ale na úkor efektivního rozsahu řízení.
Zkušení parašutisté usilující o lepší swoopy by proto měli zvážit následující důležité kroky:
- Za prvé, dbejte na to, aby se plošné zatížení vašeho vrchlíku co nejvíce blížilo optimální hodnotě.
- Za druhé, vyberte si padák, o kterém si myslíte, že při optimálním zatížení podává nejlepší výkon.
- Nakonec, zbavte se předsudku, že pro získání vyššího výkonu je nutný menší vrchlík.
Optimální zatížení moderních rychlých padáků je pro průměrného
pilota více než dostatečné. Udělejte si čas a seznamte se co možná
nejlépe se základy aerodynamiky a s padákem, který používáte.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář. Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte.. Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6 AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com All right reserved |