Hledání

Přihlášení

Home arrow Články arrow Jak na to? arrow Přistávací profily
Přistávací profily PDF Tisk E-mail
Autor: Astor, 24. 10. 2006 (8588x shlédnuto)

Přistání Autor: Brian Vacher

http://www.zct.co.uk/skydivemag/

Jedno ze základních pravidel bezpečného řízení padáku říká, že před závěrečným přistávacím manévrem je vhodné ponechat vrchlík „vypuštěný“. Mnoho škol pilotáže doporučuje před zahájením závěrečného flare odpočítat pět až deset sekund plného letu. Správný přistávací profil vám kromě lepší bezpečnosti může přinést vyšší výkon vrchlíku, větší rezervu pro flare a delší dosaženou vzdálenost.

Přistávací profil A

Profil A ukazuje křivku hladkého klouzání – ideální způsob, jak si zachovat rychlost a pohybovou energii v průběhu přistání.

Přistávací profil A

Tato křivka současně představuje nejbezpečnější úhel přiblížení. Pokud se jí držíte, nikdy se nedostanete do nebezpečné oblasti. Pilot v této situaci v závěru přibližovacího manévru ukončí veškeré zásahy do řízení a ponechá padák v plném letu po dobu 5 až 10 sekund. Vrchlík se tak před závěrečným přistávacím manévrem může vyrovnat („vyplavat“) a vrátit do efektivního stavu. Každé použití řídicích šňůr nebo popruhů znamená ztrátu části výkonu. Čím déle tedy pilot ponechá vrchlík v letu, tím lepší rychlosti, vztlaku a následně i měkčího přistání dosáhne.

Když sledujete přistávající letadlo, obvykle můžete vidět hladké klesání s mírným zpomalováním zakončené plynulým dojezdem. Pilot letadla se nikdy nesnaží o strmé přiblížení k zemi a následné rychlé zabrzdění. Podobný profil je našim cílem i na padáku.

Přistávací profil B 

Profil B ukazuje velmi neefektivní, i když možná na pohled efektní přistání.

Přistávací profil B

Pilot v tomto případě ukončil přiblížení příliš nízko nad zemí. Vrchlík před zahájením přistávacího manévru nemůže plně vyplavat a vyrovnat se do efektivního tvaru křídla. To je jasný příznak nedostatečné výšky. Důsledkem je ztráta rychlosti, menší rezerva výkonu pro flare a potenciální nebezpečí.

Jeden profil pro všechny

Přistávací profil A je vhodný pro všechny – pro začátečníky, zkušené parašutisty, swoopery i pro ty, kdo o rychlých přistáních neuvažují. Nezáleží ani na tom, zda používáte rychlý nebo pomalý padák. S tímto přistávacím profilem budete mít nad hlavou efektivní křídlo v době, kdy to nejvíc potřebujete – tedy těsně nad zemí.

„Chci být rychlejší“

Rozdíl mezi běžným a rychlým přistáním je dán činností pilota ve fázi přiblížení. Dobrý pilot získá rychlost vhodným manévrem před ukončením přiblížení a umožní vrchlíku, aby si ji zachoval co nejdéle bez zbytečných zásahů. K tomu je nutná znalost výšky, ve které se bod konce přiblížení nachází. Tato výška závisí na typu vrchlíku, provedeném manévru, hmotnosti pilota, podmínkách na přistávací ploše a na počasí. Pokud tyto informace neznáte, měli byste zvážit, zda se o rychlé přistání pokoušet.

Pilot sledující přistávací profil B nikdy nedosáhne bezpečných, efektivních a dlouhých přistání. Tento profil je zvlášť nevhodný v případě, kdy se pilot snaží získat rychlost. Veškerá rychlost získaná zatáčkou se okamžitě spotřebuje na vztlak, který je nutný pro včasné vyrovnání vrchlíku. Přeměna dopředné rychlosti na vztlak, ke které u tohoto profilu dochází, je překážkou dosažení delšího přistání.

Učte se od ostatních

Postavte se poblíž přistávací plochy a sledujte přistávající parašutisty. Všimněte si, kdy ukončí zásahy do řízení (v závěru rychlé zatáčky nebo korekcí směru při přímém přiblížení). Vhodné je přitom sledovat tvar vrchlíku, nikoli pohyby pilota – získáte tak přesnější představu. Začněte odpočítávat čas do doby, kdy pilot zahájí přistávací flare. Pokud do tohoto okamžiku nenapočítáte pět sekund, jedná se o přistání podle profilu B – vrchlík nemůže samovolně vyplavat a pilot se dostává příliš nízko (i když nutně nemusí jít o nebezpečnou situaci).

Co znamená „příliš nízko“?

Pilot se nachází „nebezpečně nízko“, pokud musí provést náhlý zásah do řízení, aby se vyhnul zranění. „Příliš nízko“ nemusí být nutně totéž co „nebezpečně nízko“. „Příliš nízko“ znamená, že vrchlík vlivem zásahů do řízení nemůže dosáhnout samovolného vyplavání a následně ani optimálního výkonu při přistávání a závěrečném flare.

Označme plný výkon vrchlíku při závěrečném flare hodnotou 100 %. Pokud přistávací profil není správný (čas pro vyrovnání je kratší než 5-10 sekund), máte při zahájení flare k dispozici jen omezený výkon. Může to být 80 nebo 60 procent, ale v horších případech také jen 20-30 %. Pokud zjistíte, že se nacházíte nebezpečně nízko a musíte provést nouzový manévr, jaké rezervě výkonu byste dali přednost?

S růstem profesionality pilota roste i význam správného odhadu výšky. Pokud v soutěži musím v průběhu vyrovnávání vrchlíku a závěrečného flare provádět korekce, znamená to, že ztrácím rychlost a vzdálenost – a tím i šanci na dobré umístění. I když se stále nacházím v relativně bezpečné oblasti, nevyužívám při přistání maximální výkon vrchlíku. Pokud závěrečnou zatáčku zahájím výše, mohu se vyhnout korekcím a dosáhnout lepšího výsledku. Špičkoví piloti dokáží nabrat velkou část rychlosti v dostatečné výšce a udržet si tuto rychlost v průběhu přistávacího manévru co možná nejdéle.

Správný profil je důležitý

I když se nikdy nepokoušíte o rychlá přistání, může se vám stát, že se ocitnete nebezpečně nízko nad zemí a budete muset tuto situaci řešit.

Pokud budete opakovaně procvičovat přibližovací manévry a snažit se dosáhnout přistávacího profilu A, můžete toto riziko výrazně snížit, a to bez ohledu na své zkušenosti. Kromě vyšší bezpečnosti získáte také vyšší výkon vrchlíku, zachováte si větší rezervu pro flare a vaše rychlá přistání budou delší.

Ať již používáte jakékoli přibližovací manévry, znalost těchto profilů vám pomůže odlišit bezpečná a efektivní přistání od potenciálně nebezpečných a neefektivních.




  Napište první komentář
RSS komentáře

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář.
Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Předch.   Další >