Hledání

Přihlášení

Home arrow Články arrow Jak na to? arrow Umění spottingu
Umění spottingu PDF Tisk E-mail
Autor: Astor, 09. 10. 2006 (8139x shlédnuto)

161-7 Autorka: Katharine Andrewes

Spotting patří mezi neprávem podceňované dovednosti. V parašutismu se však každý musí spoléhat především sám na sebe, a to platí i při určování optimálního bodu výskoku. Znalost vlastní polohy nad zemí při výskoku je prvním krokem k bezpečnému návratu na přistávací plochu a přesnému přistání.

 

Dívejte se správným směrem

Dbejte na to, abyste se dívali přímo dolů. Pokud jste přímo nad budovou, nejsou vidět její zdi. Podobně když se nacházíte nad stromy, nevidíte jejich kmeny. Nad poli nebo jinými otevřenými plochami je určení přímého směru pohledu obtížnější. V takovém případě může pomoci podívat se mírně dopředu nebo dozadu na ploty, stromy nebo jiné objekty obklopující otevřenou plochu.

Při spottingu musíte mít vykloněnou hlavu ze dveří, abyste se omylem nedívali šikmo před sebe. Nesmíte se však vyklánět příliš a dívat se směrem dozadu pod letadlo. Ve velkých výškách může každá nepřesnost vést k velkým chybám.

Dívejte se přímo dolů

Když vyhazujete stuhu, je důležité znát přesnou polohu místa jejího vyhození. Letadlo nemusí při vyhazování stuhy nutně letět přímo proti větru.

Vyhození stuhy

Jakmile stanovíte požadovaný směr náletu, je důležité, abyste jej pilotovi sdělili pomocí jasných a jednoduchých pokynů. Nezapomeňte také, že vyhozením stuhy ve výšce 700 m můžete určit bod otevření, nikoli však bod výskoku. Bod výskoku se vlivem efektu unášení ve volném pádu nachází dále proti větru.

Mějte přehled o režimu letu

Jakmile letadlo zatočí do směru náletu, nemusí nutně letět rovnoběžně se zemí. Pilot často i v této fázi letu pokračuje ve stoupání, takže přední část letadla je nakloněna nahoru. Pokud se díváte v pravém úhlu k podlaze letadla, znamená to, že váš pohled ve skutečnosti směřuje dopředu a stanovený bod výskoku se bude nacházet blíže k přistávací ploše (tzv. „krátký spot“).

Musíte také sledovat relativní pohyb letadla vůči zemi, z něhož můžete získat přehled o výškovém větru. Pokud to vypadá, že se letadlo proti zemi pohybuje pomaleji, znamená to, že vítr je silnější a bod výskoku je třeba umístit dále („delší spot“). Letadlo se kromě toho může pohybovat do strany, což je signál, že směr výškového větru se liší od přízemního.

Naveďte letadlo nad správné místo

Prvním krokem správného spottingu je vyhlédnout ze dveří směrem dolů a zjistit, jak se letadlo pohybuje. V ideálním případě zajistí správný směr náletu sám pilot; pokud však potřebujete sdělit korekce, dbejte, aby pokyny byly hlasité, jasné a přesné. Pokud v jednom náletu vyskakuje velký počet osob, je důležité, aby letadlo sledovalo linii výškového větru a všichni parašutisté se tak mohli dostat zpět na letiště. Pokud první skupina začne vylézat až v optimálním bodě výskoku, poslední skupina bude vyskakovat v místě, které již nemusí umožnit návrat na přistávací plochu. Proto je nutno první skupinu vysadit o něco dříve, prostřední skupinu nad optimálním bodem a poslední skupinu o něco dále. Tak by se měl každý nacházet ve vhodné vzdálenosti pro bezpečný návrat na přistávací plochu.

Bod výskoku se může nacházet i napříč větrem nebo po větru; stanovení přesné polohy je však potom obtížnější. Určení bodu výskoku ve směru napříč větrem od přistávací plochy není vhodné, pokud při náletu vyskakuje několik skupin, protože je těžké zajistit všem možnost otevření v bezpečné oblasti (viz větrné kužely). Při náletech po větru musíte počítat s vyšší rychlostí letadla vůči zemi a připravit se proto na výskok dříve. Po opuštění letadla pak tělo vlivem setrvačnosti urazí větší dopřednou dráhu než při náletu proti větru.

UŽITEČNÉ TIPY

Bezpečné oblasti a překážky

Při spottingu musíte mít stále přehled o možných rizicích a při určování bodu výskoku brát tato rizika v úvahu.

Větrné kužely

Tzv. větrný kužel je oblast umožňující bezpečné dosažení přistávací plochy (za předpokladu správného řízení padáku). Pokud je bezvětří nebo jen slabý vítr, je tato oblast krátká a široká, přičemž začíná ve směru po větru od přistávací plochy. Pokud chcete přistát na ploše, musí se bod otevření nacházet nad větrným kuželem. Viz obrázky.

Větrné kužely

Unášení ve volném pádu

Pokud je vítr silný, pravděpodobně vás ve volném pádu bude unášet. Bod výskoku se proto musí nacházet dále proti větru než bod otevření - viz obrázek. Pokud jste unášení ve volném pádu ještě nezaznamenali, můžete si je vyzkoušet, i když neprovádíte spotting. Za větrného dne si zapamatujte bod na zemi, nad nímž se nacházíte při výskoku, a poté si všimněte místa, nad kterým budete otevírat.

Unášení ve volném pádu

Rozdíl směru výškového a přízemního větru

Někdy se stává, že směr výškového větru se liší od přízemního - viz obrázek.

Rozdíl směru výškového a přízemního větru

Pokud například výškový vítr při pohledu proti přízemnímu větru vane zprava, bod výskoku bude ve srovnání s bodem otevření více vpravo. Tuto situaci lze zjistit podle toho, že když letadlo letí proti přízemnímu větru, posouvá se vůči zemi doleva. Kompenzaci zajistíte tím, že posunete bod výskoku o něco dále a proti směru výškového větru (tj. doprava).

Rozdíl směru výškového a přízemního větru

Spotting při oblačnosti

Při oblačném počasí je nutno věnovat spottingu mimořádnou pozornost. Předpisy vyžadují, aby z místa výskoku byla viditelná země a bod otevření. Pokud se dostanete nad mraky a ztratíte rozhled, letadlo musí sestoupit pod úroveň oblačnosti. I při rozptýlené oblačnosti musíte vidět bod otevření a mít naprostou jistotu o tom, kde se nacházíte.

Nejčastější chyby

Nejčastější chyba, ke které při spottingu dochází, je příliš blízký výskok za větrného počasí. Moderní padáky dosahují dopředné rychlosti 30-60 km/h. Připočtěte k tomu rychlost větru 10 m/s (tj. 36 km/h) a zjistíte, že po větru je vaše rychlost opravdu velká. V takové situaci je lepší „příliš dlouhý“ než „příliš krátký“ spot.

Cvičení - cesta k dokonalosti

Procvičujte spotting co nejčastěji pod dohledem instruktora nebo zkušeného parašutisty. Začněte již v malé výšce a pokračujte v průběhu celého letu. Neobávejte se vyzvat pilota ke korekcím. Jen ten, kdo má hlavu venku z letadla, zná přesně jeho polohu nad zemí.

Převzato z časopisu Skydive Mag, http://www.zct.co.uk/skydivemag/




  Napište první komentář
RSS komentáře

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář.
Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Předch.   Další >