Nejprve základní předpoklady. Členové týmu ti pravděpodobně dávají
nějakou formu kompenzace, nejspíš v podobě zaplacení letenky (pokud
právě začínáš) nebo možná ještě nějaké peníze navíc (třeba na balení
padáku). Protože si tě najali, předpokládají, že budeš dělat určité
věci, které ale ve skutečnosti ještě možná nezvládneš, protože... se je
teprve učíš.
Jsem přesvědčen, že tvé záběry nevypadají jako záběry hochů z
Arizona Airspeed. Ale ty se svým týmem nejspíš tuto sezónu neuděláš
1000 seskoků, takže to od tebe nikdo ani nemůže očekávat.
Ujisti se, že to chápe alespoň kapitán týmu. Pokud kapitán nebo trenér
týmu očekává něco jiného, než jsi schopen splnit, asi bys měl zvážit,
jestli by nebylo lépe upustit od točení tohoto týmu hned. A myslím to
vážně. Viděl jsem už poměrně slušeného kameramana, kterého však jeho
tým verbálně “terorizoval” jen proto, že neměli absolutně představu o
tom, jak obtížné je natočit video v “Airspeed kvalitě”.
Na druhou stranu, pokud tým rozumí, na jaké úrovni skáčeš kamery a
chtějí s tebou spolupracovat, může to být bezvadná zkušenost, ze které
se mohou učit všichni.
Točení
čtyřky už není jen létání s kamerou na přilbě. Tým může rozhodnout, že
budeš mít další povinnosti. Chtějí, abys jim plánoval výsadky? Chtějí,
abys sledoval čas, aby se mohli soustředit na pozemní přípravu? Jsi
zodpovědný za správný nálet? Děláš kopie z nahrávek pro všechny ke
konci dne? To může být časově velmi náročné. Ostatní už jsou v baru a
dávají si jedno chlazené, zatímco ty sedíš ve video-room a stáčíš videa
ještě dalších 40 minut! Promluv si o tom s ostatními. Měli by to vědět,
aby se nedivili. Údiv vzbuzuje spory. A spory nevedou k lepšímu létání!
Znám jednoho kameramana, který už v tomto zašel tak daleko, že
udělal cosi, co nazval “Požadavkovým listem” a když mluví s týmem, dá
jim vytištěnou jednu kopii a řekne: “Takhle zní dohoda, berte nebo
nechte být.”. Ty zrovna začínáš, tak asi nebudeš muset zajít tak
daleko, ale přemýšlej o tom. S tímhle klukem aspoň nedochází k žádným
překvapením. Každý ví, na čem je.
První den
Nastal první tréninkový den a čas jít do letadla. Ujisti se, že všichni
znají plán rozchodu. Typicky může být tak kolem 1200 metrů, kdy se
členové týmu otočí a trekují, zatímco ty otevřeš uprostřed (možná 1400
metrů pro méně zkušené čtyřky). Ujisti se, že všichni rozumí následkům
toho, co by se stalo, kdyby netrekovali - můžeš někoho při
otvírání potkat a oba zemřete. Když stáčím video, pozastavím obraz v
okamžiku rozchodu týmu, takže je dobře vidět, který člen opouští
prostor pode mnou jako poslední. Nikdy o tom nehovořím v těchto
konsekvencích, jde jen o to poukázat na fakt, že některá osoba se
nedostane tak rychle a tak daleko jako ostatní, a to při každém seskoku.
Promluv si s ostatními i o tom, že není důležité se jen otočit a odtrekovat, ale rovněž neotvírat příliš vysoko. To ty
máš otevírat vysoko, ne oni. Neměli by otevírat výš než v 1000 metrech.
To jim zajistí, že se dostatečně separují nejen od sebe navzájem, ale i
od tebe.
Co je na čtyřkách příjemné je to, že některé věci jsou jaksi
neměnné, díky čemuž se cítím o něco bezpečněji. Nemusíš se starat o to,
jaká je výška rozchodu pro tento seskok, protože výška rozchodu je vždy
1200 metrů. Je to jednoduché - jdeme čtyřku, rozchod je v 1200, konec
diskuse, tečka. Můžeme se zaměřit na jiné věci a nemusíme se starat o
výšku rozchodu.
A tak to jde i v průběhu zbylé části přípravy seskoku. Deset minut
do výsadky, zkontroluj si vybavení, ustroj se a jdi k trenažéru. Pět
minut do výsadky, přichází tým, zkouší si výskok a provádí se kontroly.
Nastup do letadla v tom samém pořadí jako vždy, sedni si vedle té samé
osoby, zkontroluj si kameru v 1800 metrech, další kontrola v 2700,
potřásání rukou v 3000, ve 3500 metrech si nasaď přilbu. CamEyeII zapni
do stand-by když svítí žlutá, nahrávat začni na zelenou. OK, tohle je můj
rutinní postup, ale pro tvou představu to stačí. Něměnnost ti dá řád a
několik příležitostí k tomu, abys odchytil případné drobné chyby a
napravil je.
Ne všechny madla na Twin Otterech jsou stejně udělaná! Madla jsou
přinejmenším ve třech a stupátka nejméně ve dvou různých provedeních.
Umístění madel a stupátek se liší letadlo od letadla i na té samé
dropzóně! U některých dveří můžete přijít k úrazu kolene či vytažení
kliky záložního padáku. Ber to jako fakt a dobře si letadlo prohlédni
už na zemi, abys věděl, na co si dávat pozor.
Komentáře (2)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář. Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..