Hledání

Přihlášení

Home arrow Články arrow Technika arrow Co se vyrábí v Jump Shacku a co znamená SST?
Co se vyrábí v Jump Shacku a co znamená SST? PDF Tisk E-mail
Autor: Michal Koníček, D-27951, 24. 07. 2007 (8490x shlédnuto)

Stručné seznámení s produkcí firmy Parachute Labs. alias Jump Shack


 

 

 

 

 

Slyšeli jste někdy o firmě Parachute Laboratories? Pochybuju. Spíš Vám asi bude povědoměji znít název Jump Shack, ovšem I tak pochybuju, že je u vás na drop zoně nějaký uživatel výrobků této společnosti. Není divu. Firma prožila svých "15 let slávy" v 80. a 90. letech a pokud potkáte třeba v Německu nějaké její příznivce, jsou to skoro bez vyjímky příslušníci starší generace. Já jsem se s postroji i vrchlíky z Jump Shacku seznámil víc než je mi milé a chtěl bych tedy poskytnout pár informací šílencům, kteří by o koupi některého výrobku značky JS uvažovali.

Asi víte, že Jump Shack je jedna z opravdu tradičních skydive firem. Ve skutečnosti ji John Sherman založil již v r .1969 a na přelomu 80. a 90. let uvedla na trh kontejner typu SST, lépe známý pod komerčním názvem Racer. Pokud někdo z vas ví, co znamená SST, budu za vysvětlení velmi vděčný - jeden známý rigger tvrdí, že je to Super Stupid Thing, ale to se mi nezdá. Postroj - typický hlavně pop top uspořádáním s padáčkem záložáku zcela vně obalu a dvěma zavíracími trny umístěnými na zádech, tedy přesněji mezi obalem a zády skokana - dosáhl v 80. letech značné obliby a po přestěhování sídla firmy na Floridu v r. 1983 dosáhla jeho produkce masových rozměrů. V r. 1988 byl uveden na trh nejúspěšnějsi model - Racer/Elite s pozměněnými záložákovými chlopněmi a lépe zakrytými volnými konci. V manuálu z r. 1996 jsem našel informaci, že společnost k tomuto datu vyrobila jiz 25000 kusů a stále nezměnila původní design- použít takovýhle důkaz o vlastní nepružnosti a zkostnatělosti jako reklamu, to chce fakt určitou chladnokrevnost!!

 

image003
Racer K3

 

Řada Racerů se i nadále rozrůstala o další modely (např. školní Trainer), až po poslední Racer 2K3, ale v zásadě jde stále jen o variaci na původní téma. Někteří uživatelé tvrdí, že jde o nejmenší a nejpohodlnější postroj na trhu, jiní zase, že záložák se otevírá rychleji než u jiných kompletů, ale to nic nemění na zastaralosti Raceru, ani na skutečnosti, že spousta riggerů nechce tento typ balit nebo si za něj účtuje víc peněz. Nevýhodou je i striktní 120 denní přebalovací cyklus nařizený výrobcem.


Samostatnou kapitolou je tandemový komplet, uvedený na trh v r. 1991. Jako ve většině případů jde o zvětšeninu původního sportovního kontejneru, ovšem se spoustou originálních a nových řešení. Brzďák je například přímo propojen s bočními závěsy pasažéra, takže když tandempilot hodí brzďák, jeho tah mu přitáhne pasažéra k tělu. Brzdící padák je celkově řešen spíš jako zvětšený padáček. Nekolabuje hned po otevření tříkroužkového systému, ale až když vrchlík vypadne z kontejneru. Výsledkem je minimální "trap door effect" a tvrdší otevření. Zajímavé je i použití dvou zavíracích pinů - první drží zavřenou vlastně jen chlopeň, pod kterou je naskládána lemovka brzďáku. Ta je k postroji ukotvena v těžišti podobně jako na Strongu. Tandemový Racer je široce používán několika armádami světa, což mě přivádí na myšlenku, že nejprve vznikl taktický komplet pro skoky s nákladem a tandem byl vlastně jen vedlejším produktem. Rozhodně o tom svědčí určitá poddimenzovanost celého systému. Často se pářou švy a lámou plastové destičky v chlopních.

Velkou důvěru nebudí ani RSL, která je oproti zažitým zvyklostem připojena k oběma volným koncům. Nikdo, ani examiner s 4000 skoky na Racerech, mi nebyl schopen vysvětlit, co přesně se stane v případě, že se po odhozu jeden volný konec neoddělí, tedy jestli tah bude dostatečný k otevření záložáku. Pokud to tedy shrnu- výhodou je jednoznačně malá velikost celého kompletu a pohodlná pozice při pádu na brzďáku (výhodné obzvlášť při seskoku s handycamem), nevýhodou nedostatečně pevná konstrukce a přílišná složitost..... zvláštním dojmem působí také skutečnost, že ani dva komplety nejsou zcela stejné. Představuji si, že během vývoje se problémy řešily stylem: "OK, lidi, máme problém, co udělat s tímhle kusem volné lemovky"...."Dejte tam ještě kousek sucháče a je to, pokud to bude dělat problémy, tak to časem změníme." Prakticky to samé se dá říct o vrchlících, jimž se budu věnovat dále.

image004

FIREBOLT - vlajková loď JumpShacku


Jump Shack se vrchliky dlouho vůbec nezabýval, alespoň ne pro civilní sektor. Vyjímku tvořily tandemové vrchlíky, více méně konvenční hranaté výrobky o rozměrech 400sqft (9 kanál) a 500sqft (11 kanál) a k nim odpovídající záložáky. Používaly pouze dvě řidičky a většinou je jako subkontraktor vyráběla firma Flight Concepts. Padáky se nijak nejmenovaly - prostě to byly Tandem Main a Tandem Reserve.
Ve druhé polovině 90. let přišel Jump Shack na trh s dalšími typy - především revolučním typem Firebolt. Jedná se o velmi eliptický vrchlík, se "žraločími zuby", tedy částečně uzavřenou náběžnou hranou s trojúhelníkovými vstupními otvory. Typ má čtyři řídící šňůry. Firemní propaganda tvrdí, že létá jako Triathlon při nízkém plošném zatížení a jako Velocity při zatížení vysokém. Toto tvrzení považuji za silně přehnané. U opravdu malých Fireboltů působí rozpaky čtyři řídičky - vnější zabírají okamžitě, vnitřní jsou povolené a zaberou až v určité poloze, takže vlastnosti vrchlíku při přistání se v jedné chvíli výrazně změní.

Oproti tomu tandemové Firebolty se vyznačují měkkým otevíráním, snadným řízením a slušným flarem, stejně jako překvapivou odolností proti turbolenci. Tandemy se vyrábějí ve velikostech 298. 350 a 396 sqft. Celkový rozsah velikostí Fireboltů je ohromující - 75 - 396 sqft.

- záložní padák ANGELFIRE


Dalšími vrchlíky z produkce Jump Shacku pak jsou Angelfire - záložák vyráběný v rozměrech 97-300 sqft, školní Mentor a baseový Basix. Pokud si kladete otázku, jak mohl takový dinosaurus jako JS přežít ve světě dynamicky se rozvíjejících technologií, odpověď je: díky vojenskému výrobnímu programu. Pro armádu jsou určeny vrchlíky Nighthawk (7 kanal, v podstatě totožný Angelfire. 245, 280 nebo 300 sqft) a Blackhawk (9 kanal. 265 a 300 sqft).
Podle firemních zdrojů například Britská armáda objednala v roce 2005 300 tandemových kompletů, pravděpodobně pro SAS. Může to posloužit jako důkaz, že prapodivné nakládání s penězi daňových poplatníku není běžné jen ve Střední Evropě.

A ještě poznámka na závěr. Orientace ve výrobcích Jump Shacku je velmi obtížná, především proto, že jen na málokterém z nich najdete nášivku s výr. číslem, datem výroby, případně technickými parametry. Pokud máte štěstí, je někde v kanále vrchlíku alespoň razítko s výrobním číslem, pokud máte smůlu, nenajdete nic.





  Komentáře (3)
RSS komentáře
 1 Přidal Wolfíček, 30. 07. 2007 17:36
Jo Angličani. Těm to trochu trvá než si zvyknou na něco nového. Musíme ještě chvilku počkat než jim to dojde. :grin
 2 Přidal Hanka, 30. 07. 2007 18:01
Ví teda někdo, co je to to SST? :?
 3 Přidal Včelda, 28. 08. 2007 14:57
Jak praví google 
SST Spacecraft Systems Tests 
SST Stabilized Space-Time 
SST Svaz Strojírenské Technologie 
:grin

Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář.
Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved

 
< Předch.   Další >