Autor: Hana Uríková, 18. 06. 2008 (10607x shlédnuto) Přilba je důležitou součástí parašutistické výstroje. Její použití je dáno směrnicí V-PARA-1, dle které musí být parašutista vybaven pevnou přilbou nebo kuklou. Kuklu je možno používat po získání kategorie A. Teprve parašutisté, kteří dosáhli kategorie C a D mohou provádět seskoky bez pokrývky hlavy.
Přilba je významným ochranným prvkem a své místo nachází v podstatě ve všech fázích seskoku – startem letadla počínaje a odchodem z doskokové plochy konče. Zde je namístě připomenout, že při startu letadla patří přilba na hlavu! Bohužel stále lze ještě na našich dropzónách vídat parašutisty, kteří během startu letadla nemají zapnuté bezpečnostní pásy a přilby nasazené na hlavě (včetně zapnutí podbradního pásku). Pokud pak při nouzovém přistání začnou letadlem létat přilby a nepřipoutaní parašutisté, je to jen další předpoklad ke zraněním.
Je stále trochu sporné, jak je to se sejmutím přilby po přistání – dle předpisu je parašutista povinen ihned po přistání sejmout ochrannou přilbu za účelem lepšího sluchového vnímání, nicméně i po přistání cestou na balírnu se přilba ještě může hodit, takže nic není tak jednoznačné a osobně preferuji spíše nechat přilbu na hlavě a mít oči i uši otevřené :)
V současné době nabízí trh velké množství druhů přileb – otevřené i integrální, studentské, pro kameramany nebo přilby určené pro ten který typ seskoku. Někteří parašutisté ve snaze ušetřit volí přilby určené pro zcela jiný sport (lyžování, lezení či vodácké přilby). Některé tyto přilby mohou skutečně poskytovat solidní ochranu hlavy (především vodácké užívané i jinde ve světě s oblibou pro studenty), nicméně je potřeba počítat s tím, že vám do nich nebude pasovat pípák, případně ho nebudete mít možnost v přilbě uchytit a dále je třeba eliminovat vše, co za co by se případně mohly zachytit šňůry padáku při otvírání (např. „háčky“ na lyžařské brýle apod.). Ať už si budete vybírat jakoukoli přilbu, pokud bude z druhé ruky, vyvarujte se odřených či jinak poškozených přileb (praskliny či hluboké rýhy). V takových případech zpravidla výrobce nedoporučuje nadále přilbu používat.
Pro parašutismus jsou nejvhodnější přilby z uhlíkových vláken. Jsou lehké a je možné je za tepla dotvarovat dle potřeb parašutisty. V současné době se na český trh dostává nový výrobce Crener helmets, který nabízí kompozitové výrobky s ručně broušeným a leštěným povrchem. Jedná se o přilby vyráběné ručně, tradiční technologií.
Měla jsem možnost vyzkoušet novou „Crenerovskou“ přilbu Ghost II, která se od jedničky liší možností uložení akustického výškoměru. První, co každého parašutistu zaujme, je velmi příznivá cena. Přilby stojí 3050 Kč, což je v podstatě až o 1500 korun méně než u kvalitativně srovnatelných přileb, které jsou v současné době na trhu. U Ghosta si sice ještě 500 Kč připlatíte, ale budete odměněni zcela novým a neokoukaným designem, který je dle mého soudu skutečně vydařený.
Ghost má oproti ostatním typům více snížené čelo a protaženou zadní část do větší špičky, čímž se zvýšila pevnost středové klenby. Podařilo se tak jednak vnést do přilby zajímavý estetický prvek a jednak zvýšit celkovou tuhost uhlíkového skeletu. Standardní barevné provedení je uhlík plus oranžová (v případě Ghost II zelená), nicméně lze si samozřejmě „naporoučet“ jiné barvy, airbrush, reklamní loga atd. Limitováni jste jen vaší peněženkou ;)
Druhá věc, která mne příjemně překvapila, je váha přilby. Přilba se vám skutečně nepronese ani když uděláte deset seskoků za den a za tuto její vlastnost budete určitě vděčni.
Výstelky uvnitř přilby jsou vyjímatelné a jsou dodávány ve dvou velikostech – mění se většinou středová výstelka. Standardně se dodávají výstelky silné 10 mm, vnitřní výstelku lze ještě nahradit výstelkou 6 mm. Zákazník si tak může zvolit, jak hluboko se helma na hlavu posadí. Samozřejmostí je „děrování“ výstelky v místě, kde je uložen akustický výškoměr, aby byl opravdu dobře slyšet.
Pro komfort parašutisty dále slouží jakýsi úplet nasazený na podbradním pásku – tento slouží k tomu, aby byla ukryta přezka, u které jinak hrozí nepříjemné tlačení do kůže na krku. Dále pak úplet zakrývá volný pásek od zapínání aby vás tento nemohl tak říkajíc „fackovat“ za volného pádu.Ostatně, každý zkušený parašutista ví, co dokáže udělat např. poutko na zipu u ne zcela zapnuté kombinézy při rychlosti 200 km/hod a více. Volný konec pásku je proti samovolnému vyklouznutí z přezky ještě opatřen suchým zipem.
Přilba je samozřejmě tvarovatelná – je potřeba vyndat výstelky a poté přilbu vložit do středu trouby předehřáté na 60-75 stupňů. Na hlavu si dejte mokrý (vyždímaný) ručník, při tvarování přilby podle vaší hlavy nahrazuje výstelky. Po vychladnutí přilby do ní opět vložíte výstelky a pokud by vám stále ještě neseděla, celý proces zopakujete, dokud nedosáhnete požadovaného tvaru. Při dotvarovávání přilby tlačíte přilbu směrem dolů a na uši, ale pozor na to, abyste ji byli schopni po vychladnutí sejmout z hlavy!
Na vývoji a konstrukci přileb se podílely parašutisté z Karlovarského paraklubu, kde jsou přilby prověřené a řádně odzkoušené. Je také známý případ, kdy si parašutista zapomněl zapnout řemínek přilby, a ta mu z hlavy při volném pádu sklouzla. Tato událost se stala ve výšce 1300 m a přilba po dopadu na posekanou plochu letiště byla bez poškození, což překvapilo i samotného výrobce.
V příštím článku se podrobněji podíváme na druhy přileb, které Crener-helmets nabízí. Na stránkách Crener-helmets si můžete vybrat z nabídky a objednat si novou přilbu již nyní.
Komentáře (5)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář. Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..