Postřehy a dojmy z tunelového RW tréninku pro naprosté začátečníky. Nechyběl pot, krev ani slzy...
Práce v softwarové firmě má
své výhody i nevýhody - dala by se o nich napsat celá knížka. Jednou
z příjemnějších výhod jsou služební cesty na západní pobřeží USA
s možností mezipřistání dle vlastního výběru. Jasná volba na stop-over tak
padla na Denver v Coloradu, kde mají tunel s velmi pohodovou atmosférou a
přátelskými cenami. Slovo dalo slovo, e-mail dal e-mail a už jsem se mohl těšit
na dva dny RW kurzu v tunelu zakončené koučovanými seskoky na horské
dropzoně Mile-Hi (jak název napovídá, runway je 1600 metrů nad mořem a do tradičních
13,500 ft AGL,
našich 4000 m, se
chodí s kyslíkem - představte si pro srovnání seskok z 6 km na Sněžku).
Cesta z prosluněné
Kalifornie zmítané lesními požáry proběhla bez větších incidentů, upgrade nebyl
u United Airlines problém a jediné překvapení si tak připravilo počasí. Zatímco
ráno v San Franciscu bylo nějakých osm, devět stupňů, v poledne už
denverské sluníčko pěkně pálilo - 23 stupňů koncem října na horách, to je na
naše poměry něco hodně neobvyklého. Ubytoval jsem se v hotelu pár minut od
tunelu (byl vybavený bazénem a masážní vířivkou, což se ukázalo jako klíčová
výhoda pro svalovou regeneraci) a vyrazil létat.
Už při vstupu do dveří mě slečna
z obsluhy lehce překvapila, když se hned ptala, jestli jsem ten Lukáš, co tu má
rezervaci na coaching. Teprve při pohledu na typicky zakulacené americké
rodinky, které čekaly na svůj první let, mi došlo, jak přišla na to, že zrovna
JÁ u nich budu příští dva dny pečený vařený. Ještě jsem se pozdravil s Danem,
který mě učil před AFF základy volného pádu, a už si mě přebral Derek
(bodyflight instructor supervisor, USPA AFFI, 3000+ seskoků, aktivní BASE
jumper). Sedli jsme si do učebny a probrali, co vlastně od kurzu očekávám,
kolik mám naskákáno a přidali pár veselých historek. Cíl tréninku byl
v zásadě jasný - áčko jsem si dodělal týden před odletem, takže jsem se
chtěl hlavně naučit mantu a vyzkoušet si úplné základy RW2.
Po dohodě jsme věnovali první den
(něco přes 40 minut) správné pozici rukou, nácviku otáček pomocí nohou, bočních
skluzů a obecně stabilitě. První dvacetiminutový blok (rozdělený na dvouapůlminutové
sloty) jsme létali krátce po poledni, kdy kromě nás v tunelu vůbec nikdo
nebyl a ani neprobíhala výuka veřejnosti, takže se mi kromě Dereka věnovali
ještě další instruktoři. Fungovalo to takhle - první slot jsem odlétal
v klasické poloze na břiše a moc se mi nechtělo dát ruce pod sebe, během
time-outu pak tu samou lekci (v trochu kratším provedení) Derek zopakoval
s instruktorem a za sklem mi ukazovali, co dělám špatně. V druhém
slotu už jsem dal ruce trochu dolů, ale pořád to nebylo ono, takže změna a
přišel nácvik stoupání (sudovat jak o život) a klesání (složit ruce pod sebe). Za
nějakých deset minut už jsem byl jakž takž stabilní a přišel čas na nohy. No,
co na to říct - když jsem nešvindloval a točil opravdu jenom nohama, tak jsem
lítal po celém tunelu a pěkně se omlátil. Navíc mi trochu přestala fungovat
hlava, takže další změna - boční skluzy. Tam naštěstí nebyl problém, takže jsme
po hodinové pauze vyrazili na trénink stability.
Stabilitu zařadil Derek co
nejdříve hlavně z jednoho důvodu - i když počítám AFF, tak jediní lidé, se
kterými jsem kdy byl ve formaci, byli Lojzek, Hanka, Kudla a Rosina. U nich se tak
nějak nedá předpokládat, že by do studenta naráželi nebo mu brali vzduch.
Jakmile tedy trenér zjistil, že jsem byl těchto paragánských radostí zatím
ušetřen, přišel se sadou pekelných cvičení. Začalo to poměrně jednoduše - držel
jsem se na místě uprostřed tunelu, on si stoupnul vedle mě a snažil se mě odtlačit
na stranu. Šel jsem do bočního skluzu, abych vyrovnal síly, ale tlačil čím dál
víc. Nakonec jsem šel až na krev, pořádně jsem zabral a skončil
s nepříjemnou křečí v zádech. Takže pět minut pauza, rozcvičení a
pokračujeme dál. Ve chvíli, kdy mě tahal za gripy na nohou směrem dozadu a já táhnul
vší silou vpřed, jsem se v duchu modlil, aby Markova kompozitní integrála
(mimochodem sklidila mezi instruktory velmi kladné ohlasy) vydržela a já si
nenabil kokos, kdyby mě Derek pustil. Naštěstí mě nepustil, ale helma svojí
pevnost v průběhu dalších slotů prokázala víc než dostatečně.
Zajímavý byl trénink kradení
vzduchu. Začali jsme tak, že jsem letěl na místě někde ve dvou metrech a trenér
podemnou rychle procházel v mírném záklonu, takže mi vždy rozhodil jenom
část těla. Potom jsem sletěl o něco níž a Derek podemnou začal máchat rukama. Byl
to zajímavý pocit - zvlášť když mi vzal vzduch pod břichem a já se musel
rozplácnout, abych držel výšku a neskončil na síti. Poté přišel zlatý hřeb
celého programu - boční skluzy přes sebe. Oba jsme byli bokem k sobě na
opačné straně tunelu, jeden z nás trochu nastoupal a na kývnutí jsme se
bočním skluzem prohodili. Potom jsme si vyměnili výšku a šli přes sebe v opačném
gardu (pořád v očním kontaktu s klíčem před každým přesunem). Z mé
strany probíhaly manévry se střídavými úspěchy, což vzbudilo vlnu veselí u
ostatních instruktorů, kteří zpoza skla častovali Dereka pohledy „užij si to
tam s tím moulou". V posledních slotech ještě pár otáček nohou,
nějaké stoupání/klesání a první den výcviku skončil.
Zapřísáhnul jsem se, že už
neudělám chybu z jara, kdy jsem odfláknul svalovou regeneraci a jenom se
natáhnul do vířivky. Dal jsem si proto na hotelu lehký trénink v posilovně
a několik bazénů v klidném tempu proložených oddychem v bublinkách. Druhý
den ráno sice záda trochu bolela, ale po dalším ranním rozcvičení a bazénu jsem
ani nevěděl, že jsem v nějakém tunelu byl. Svalovou regeneraci po tréninku
opravdu nepodceňujte, protože bez ní bych teď nemohl v pohodě sedět
v letadle a psát tenhle článek (jarní trénink jsem cítil ještě tři dny
potom).
Na začátku druhého dne, kdy už
byly na řadě gripy a změny, jsme v učebně prošli videa z předchozího
dne a zjistili jsme dvě nepříjemné věci. I když jsem měl lokty dole, hodně jsem
natahoval ruce a nemohl bych se tak dostat dost blízko k parťákovi, ale co
bylo horší - nedělal jsem otáčky podvědomě, byl jsem hodně ztuhlý a neustále
nad pohyby přemýšlel. Hledali jsme proto způsob, jak výcvik nějak odlehčit,
abych se srovnal a uklidnil. Nakonec pomohlo zrcadlo uprostřed jedné ze stěn
tunelu. Na smluvený signál jsem se vždy k zrcadlu otočil, uklidnil se,
srovnal ruce, udělal si pár otáček nebo vyzkoušel nějakou blbinu a vrátil se
k tréninku.
Ten začal nácvikem správného
očního kontaktu. Derek držel zásadu, že se nemám fixovat oči na gripy, ale
neustále se dívat parťákovi do očí. Lehko se to řekne, ale těžko dělá. Při
opposite nebo sidebodies to šlo, ale dělat compressed nebo cat a koukat při tom
přes rameno, na to jsem si zvykal hodně dlouho. Potom přišly na řadu
třistašedesátky na všechny možné způsoby. Nejdříve klasiky, kdy jsem se po
každé z nich chytal rukou stojícího instruktora (cituji „jsi moc daleko, musíš
se točit blíž u mě", „pořád jsi moc daleko, musíš blíž", „to nevadí, že nemám
integrálu, kdybys mě měl kopnout, tak ti uhnu", „to nevadí, žes mi rozbil
bradu, krev k ervéčkům prostě patří"). Potom chycení jednou rukou,
třistašedesátka kombinovaná s bočním skluzem a chycení druhou rukou. Další
v pořadí (bez chytání) třistašedesátky s bočním skluzem a
stoupáním/klesáním a potom stoosmdesátky s bočním skluzem přes parťáka.
Protože mi hlava přestala brát
složitější cviky, rozhodli jsme se trochu zpomalit a rozdělit zbývající čas na
víc bloků. Pro zpestření jsem do další desetiminutovky nafasoval freefly
kombinézu a zkoušel polohu na zádech. Po pěti minutách se všichni shodli, že ze
mě freeflyista nikdy nebude a já se šel zase převlíkat. Na řadu přišly tréninky
gripů. Na plastikovou tabulku za sklem jsme si rozepsali pár cvičení a Derek
jenom operativně ukazoval, co budeme v kterém slotu dělat. Ruce už mi
celkem fungovaly a vzdálenost jsem jakž takž držel, ale při compresed 180
compressed, sidebodies 90 sidebodies jsem začal vytuhávat. Takže pauza a změna -
nácvik podávání nohou (vždy jsem musel podat nohy ve správné výšce Derekovi
těsně k rukám, udělat 360, najít Dereka, který mezi tím schválně odletěl
někam jinam, a zase podat nohy) a hra na tagovací babu (tj. nahánět
v mantě instruktora po tunelu a rychle se dotýkat míst na stěnách, která
označí - buď rukou, nebo nohou). Potom ještě nějaké blbosti před zrcadlem,
létání s rukama za zády, s jednou nebo druhou rukou nataženou nebo
pod sebou atd.
Když jsme dolétali a spočítali
čas, tak jsme zjistili, že mi ještě několik minut zbývá. Protože mě ještě čekal
na poslední chvíli přikoupený dvacetiminutový blok s Travisem z Mile-Hi
Mayhem, se kterým jsme měli druhý den skákat, zeptali se mě instruktoři, jestli
by mi nevadilo si s nimi jen tak zalítat, než se dokončí instruktáž jedné
skupinky turistů. Právě kvůli takové pohodové atmosféře mám tunel v Coloradu
rád - čas nikdo nepočítal a my si střídali sloty tak, jak jsme zrovna chtěli. Důležité
bylo bavit diváky i sebe. S Bradem, který učí freefly a RW v životě
nedělal, jsme pro srandu zkoušeli blok 7 (cog). Bylo to hodně zajímavé, protože
jsme si oba tukani brali vzduch a museli se domlouvat přímo v tunelu.
Zaplať pánbůh za ten trénink stability.
Odpoledne se pomalu chýlilo ke
konci, když dorazil Travis. Naše tělesné dispozice byly ve značné disproporci
(oba dva máme něco kolem metru osmdesát, ale Travis o čtyřicet kilo víc), takže
jsem vytáhnul zátěžák a Travis si šel půjčit hodně volnou kombinézu. To byla
taktická chyba, která se projevila hned při prvním slotu, kdy jsme dělali boční
skluzy přes sebe. Při rychlosti něco nad 200 si Travis v pohodě poletoval,
ale já ležel na síti a marně gestikuloval, ať obsluha zvedne výkon. Nakonec
jsem si musel pomoci sám a nějak to nastoupat, ale párkrát jsem nás nepříjemně
sklapnul k sobě, zvlášť při stoosmdesátkách. Po dvou a půl minutách jsem
měl sedřené obě ruce, naražená žebra, vyražený dech a značně pošramocené ego. Do
druhého slotu převlékl Travis kombinézu a šli jsme na výrazně vyšší rychlost -
tentokrát jenom vyvažování a nahánění se po tunelu. To se zas projevil opačný
problém - nahoru to šlo dobře, ale dolů moc ne. V dalších slotech už jsme
konečně začali dělat nějaké gripy a zkusili i cog, ale bylo hrozně moc znát, že
já mam s rychlostí co dělat a Travis není tunelový instruktor - pár bodů
jsme udělali, ale také jsme se váleli po sobě, kopali se, strkali a vůbec
(nutno podotknout, že hlavně po mých chybách, které chudák Travis nestačil
vychytat). Byla to každopádně zajímavá zkušenost a mám takový pocit, že podobně
by to vypadalo i při skutečném seskoku (nedělám si iluze, že bych tam sázel
jeden bod za druhým jako ke konci tréninku s Derekem).
Naneštěstí přišla večer studená
fronta, která učinila našim skákacím plánům přítrž. Travis nejdřív odvolal
plánovaný BASE jump z 300 metrové antény (škoda, ground crew u BASE jsem
ještě nikdy nedělal), potom odvolal i ranní skákání z balónu (ground crew
u balónu by také byla moje premiéra) a když jsme druhý den dopoledne dorazili
na Mile-Hi, byl nad letištěm příkrov šedivých mraků. Ottera ani nenahodili, King
Air byl zrovna na rekonstrukci v hangáru (montovali do něj lavice po vzoru
PACu) a jediné, co by v takovém nečasu šlo do vzduchu, byla Cessna 206ka
na nížku. Tedy nížku - maximum, kam byl pilot kvůli oblačnosti ochoten jít,
bylo 2500 stop,
to znamená něco kolem 800 metrů.
Zdravý rozum zvítězil a adrenalin se nekonal. Místní instruktoři ze mě akorát
vytáhli historky o skákání AFF z Mi-8
a An-2, na oplátku nabídli pozvání na jarní boogie v Moab
nebo tunelový trénink s Arizona Airspeed a kolem třetí hodiny jsme to
všichni odpískali. Nemusím snad ani dodávat, že když už jsme byli všichni kolem
čtvrté zase v Denveru, tak nebyl na obloze ani mráček.
Je na čase bilancovat. Za dva dny
jsem odlétal bez pár minut rovné dvě hodiny, což s přestávkami, školením
na suchu, rozborem videa a pokecem s instruktory představovalo tréninky od
rána do večera. Cena za hodinu létání včetně coache činila přesně 700 dolarů
(necelých 14 tisíc Kč) a hotel se skvělým servisem i zázemím 80 dolarů za noc, což
není vůbec špatné - zvlášť když nebylo nutné řešit výdaje za letenku. A jestli
jsem se něco naučil? Jednu věc určitě - než budu moct skákat vysněné čtyřky, čeká
mě ještě spousta modřin, potu a krve...
Komentáře (4)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář. Prosím přihlašte se nebo se zaregistrujte..